maandag 20 december 2010

Blauwe Kiekendieven on the move!

Gisteren hadden trektellers op de Vulkaan bij Den Haag een topdag, met onder meer ruim 25000 Brandganzen, 6 Ruigpootbuizerds en 25 Blauwe Kiekendieven. Ik wist daar niets van en tot het einde van deze ochtend ook niet dat het vandaag op Westkapelle goed vloog. Pim had tot 12.00u met Sander ook al 21 Blauwe Kiekendieven en een paar duizerd ganzen. Jammer, want ik heb lekker suf liggen uitslapen... Nadat we ontbeten hadden, pakken we het één en ander in omdat we een paar dagen naar een vakantiehuisje in Vrouwenpolder gaan. Als ik Janneke en de meiden daar heb afgezet en de bagage heb uitgeladen, kan ik eindelijk even naar Westkapelle. Samen met de zojuist gearriveerde Gerard Troost tel ik van 14.00u tot 15.00u vanaf 't Kiekuus. Naast een paar honderd Kolganzen zien we ook enkele Toendrariet- en Kleine Rietganzen, een Roodhalsfuut, een mannetje Blauwe Kiekendief, een Boomleeuwerik en een kleine 200 Kramsvogels. Daarna rijd ik een rondje door de polder. Alles is nog steeds met een dik pak sneeuw bedekt en dat ziet er geweldig mooi uit. Langs de Baaiweg zit een vrouwtje Blauwe Kiekendief op een akker een zangvogel op te peuzelen. Door de telescoop zie ik hoe ze met een uitgestreken gezicht alles tot en met de pootjes naar binnen slobbert. Erg fraai hoor! De gok om eens even bij een ruig gebiedje ten zuiden van de Oostkreek te gaan kijken blijkt een schot in de roos. Ik tel zomaar vijf Blauwe Kiekendieven! Ze flappen speels boven de begroeiing. Even later bel ik Pim. Hij is weer teruggekomen naar Westkapelle en heeft het laatste half uur al weer verschillenden Blauwe Kiekendieven, een Ruigpootbuizerd en een Velduil zien langsvliegen. Die heb ik dan mooi gemist! Drie minuten later sta ik ook weer in 't Kiekuus en samen tellen we nog een goed half uur. Op een paalzittend Smelleken na zien we geen roofvogels meer, maar wel duizenden ganzen (vooral Kolganzen). Voordat ik weer terug naar Vrouwenpolder ga, rijd ik nog een keer langs het gebiedje ten zuiden van de Oostkreek. Daar tel ik zomaar 15 (!) Blauwe Kiekendieven, waarvan niet minder dan zeven mannetjes! Wat een spektakel! Pim komt ook snel kijken en heeft dit ook nog nooit eerder meegemaakt. De vogels vliegen boven een relatief klein gebiedje en soms heb ik er wel vijf in één kijkerbeeld! Dik tevreden met de buit van vanmiddag rijd ik even later door Domburg, waar in de schemer nog een Houtsnip over de auto vliegt.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten