vrijdag 3 december 2010

Bokjes!

Hoewel het volgens de voorspellingen weer gaat dooien, ligt er vandaag nog een mooie laag sneeuw in Zeeland. Wel lekker dat ik juist van de week dan twee keer een middag vrij ben. Ik rijd om een uur of één vanmiddag via de Zeelandbrug naar de Stolpweg, waar ik eergisteren ook al ben geweest. Eén van de doelsoorten van die middag heb ik nu binnen een half uurtje gevonden. Nadat ik al vier Kleine Zilverreigers en een stuk of twintig Watersnippen gezien heb, zie ik in een slootje vlak naast de weg opeens een prachtig  Bokje staan. Het beestje staat slechts enkele meters van mijn auto af, en laat zich geweldig zien. Hij staat op zijn gemakje wat in de bodem te peuren. Ik maak een hele serie foto's, maar krijg het beestje alleen bijna recht van boven op de foto.


Als ik na een tijdje uit de auto te ga, om vanaf een wat minder hoog standpunt te fotograferen, vliegt het beestje op. Heel blij met deze mooie waarneming rijd ik verder. Even later vliegt er een Houtsnip over. Ik ga verder waar ik mee bezig was en stuit een half uur later een paar honderd meter verder weer op een Bokje. Omdat de eerste vogel de andere kant op gevlogen was, lijkt dit echt een ander exemplaar. Deze laat zich in het daaropvolgende uur echt supermooi zien en ook goed fotograferen.



Ik fotografeer vooral vanuit de auto, maar kan ook verschillende keren even uit de auto. Het beestje laat het allemaal toe. Voordeel van tijd stoppen in een leuke foto is niet alleen het fotografische resultaat, maar ook het gegeven dat je zo'n mooie vogel dan ook uitgebreid kunt bekijken. In januari van dit jaar zag ik hier ook al een Bokje. Ik zie nog een Lepelaar en twee keer een vrouwtje Blauwe Kiekendief overvliegen. In tegenstelling tot eergisteren zijn de sloten allemaal bijna helemaal dichtgevroren. Er foerageren dan ook veel minder Bonte Strandlopers in (ik tel er ongeveer 100), maar wel twee Bontbekplevieren en een Kanoet. Vooral heel blij met de waarnemingen en foto's van de Bokjes houd ik het rond 4 uur voor gezien en rijd ik naar huis. Hieronder ter vergelijk nog een foto van een Watersnip.

1 opmerking: