zondag 5 december 2010

Polderen...

Gisterenochtend was het somber weer met wind en sneeuw. 's Middags reed ik met Marc Goedbloed nog even een rondje door de polders ten noorden en westen van Middelburg. Dat leverde op twee plekken een groepje Veldleeuweriken op (8 en 35), en langs de van 't Hofweg ten oosten van Sint Laurens een fraai 1e-kj vrouwtje Smelleken. Dit fraaie valkje vloog op van een paaltje langs de weg en landde verderop op een paaltje. Dat was helaas net te ver voor een plaatje, maar het beestje liet zich door de telescoop wel mooi zien. Een vrouwtje Torenvalk langs de Pronkenburgweg bij Sint Laurens wilde duidelijk niet gefotografeerd worden terwijl ze ongegeneerd een Pimpelmees zat te slopen. Langs de Perduinsweg zagen we een enorme groep van ongeveer 2200 Smienten in een besneeuwd weiland. Fraai hoor! Vanmiddag rijd ik eerst even naar de draaibrug van Souburg, waar de Zwartkopmeeuw voor de 17e achtereenvolgende keer overwintert. Helaas komen er alleen Kokmeeuwen op het gestrooide brood af. Ik rijd daarna nog even wat door de polders. Bij de Perduinsweg aangekomen, zie ik dat de eerste Kleine Zwanen Walcheren weer gevonden hebben. Er lopen vijf adulte en vijf 1e-kj vogels en 50% jonge vogels zien we niet vaak. Als ik door de Stenen Kruisweg rijd, zie ik al snel een fraaie adulte Slechtvalk in een akker zitten. Dit mannetje laat zich door de telescoop prachtig zien en ik kan zelfs een sfeerplaatje maken.


Rob die even later langszij komt, attendeert me op het enorme aantal Smienten in het gebied. Even later zie ik langs de Zandvoortweg ook een geweldig plakaat Smienten foerageren. Pim telde er hier eerder vandaag ruim 11000! Echt heel bijzonder, zo'n enorme groep. Ik zie er ook nog vier Kemphanen tussen staan. Het blijft een mooi gebied, zo dicht bij huis!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten