woensdag 8 december 2010

Strandleeuweriken!

Vanmiddag rijd ik uit school niet naar huis, maar de andere kant op. Op de Oesterdam worden de laatste weken af en toe twee Strandleeuweriken gezien. Die zijn al jaren heel schaars in Zeeland en ik vind het zulke fraaie vogels, dat ik er best een keertje voor om wil rijden. Gelukkig heb ik vanmiddag het rijk alleen op de dam, en de twee Strandleeuweriken zijn al snel gevonden. Ze laten zich met wat geduld tot op een meter of tien benaderen. Ze zijn dan natuurlijk prachtig te zien.


Na een minuut of twintig heb ik wat plaatjes gemaakt en rijd ik langs het spuikanaal terug. Daar zie ik een vrouwtje Nonnetje zwemmen, maar als ik stop, vliegt ze op. De volgende bestemming is de Hogerwaardpolder. Daar wemelt het net als anders van de Grauwe Ganzen en Grote Canadese Ganzen, maar ik zie ook zes adulte Kleine Zwanen. Vanaf het kijkpunt bij de ruïne inspecteer ik het Schor aan de zuidrand van het Markiezaat. Nadat ik twee keer alles zonder resultaat heb gescand, zie ik op flinke afstand toch opeens een Klapekster zitten. Helaas vliegt de vogel al snel weg en ik kan hem in vlucht maar even volgen. Daarna blijft hij spoorloos. Als ik over de snelweg terug richting Walcheren rijd, bedenk ik opeens dat in de Pieterspolder ten oosten van Yerseke de afgelopen tijd een Zwarte Rotgans, een Witbuikrotgans en een Roodhalsgans gezien zijn. Hoewel het licht al minder wordt, ga ik vlug van de snelweg af, in de hoop dat ik één of meer van deze soorten kan vinden. Langs de bewuste dijk foerageert inderdaad een flinke groep Rotganzen en ik vind even later de adulte Witbuikrotgans. Die laat zich mooi zien, maar van de andere twee soorten ontbreekt elk spoor. Tenslotte rijd ik nog een rondje door de Yerseke Moer, maar daar zie ik niets bijzonders meer.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten