woensdag 1 december 2010

Winters weer: anders vogelen!

Vandaag zie ik mijn kans schoon. Ik heb vanmiddag vrij en het is zowaar best aardig weer. Wat heet... Het is berekoud, met -5 graden Celsius en een ijzige oostenwind (5-6 Bft). Volgens allerlei weerstations is de gevoelstemperatuur rond de -15... Ik beperk me tot autovogelen en doe dat in de omgeving van de Stolpweg op Schouwen-Duiveland. Hie kun je vaak heerlijk 'wintervogelen' en er zijn enkele dagen geleden onder andere twee Ruigpootbuizerds gezien. Daar hoop ik stiekem een beetje op, maar ik krijg ze vanmiddag niet te zien. Het is wel echt anders vogelen met deze winterse omstandigheden. In de vele slootjes foerageren honderden Bonte Strandlopers, die normaal gesproken buitendijks zitten. Als een flinke groep 'bontjes' opeens opvliegt, zie ik vanuit mijn ooghoeken een schim aankomen. Het blijkt een stoere Slechtvalk man te zijn, die tot drie keer toe naast een strandloper grijpt. Langzaam de slootjes inspecterend tel ik ruim 80 Watersnippen, soms alleen en soms in kleine groepjes. Ik zie ook 40 Zwarte Ruiters, twee Witgatjes en na verloop van tijd opeens toch ook twee IJsvogeltjes. Eén van deze fraaie vogels laat me met de auto een keertje tot op een meter of vijf komen, dichtbij genoeg voor een leuke foto.


In de sloot aan de andere kant van de weg miegelt het intussen van de zilverreigers. Ik tel zomaar 13 Kleine Zilverreigers en er loopt ook een Grote Zilverreiger tussen. Bij de Schelphoek staan nog eens 15 Kleine Zilverreigers. Als ik het na ruim twee uur welletjes vind en de polder uit rijd, vliegt er een groep van vijf Wilde Zwanen met een Kleine Zwaan over de auto. Geen hele bijzondere soorten vanmiddag, maar wel heerlijk om met dit weer een tijdje buiten te zijn!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten