woensdag 9 juni 2010

Dougalls Stern als nieuwe soort!

In de derde week van mei was ik met een schoolgroep een week in Duitsland. Ik kreeg toen een sms met de melding dat er een Grote Karekiet zat te zingen in het Schouwersweel bij Heinkenszand op Zuid-Beveland. De vogel is de afgelopen weken regelmatig gemeld en vanmorgen rijd ik er maar eens naar toe. Meteen bij aankomst hoor ik de Grote Karekiet al zingen. Voorzichtig loop ik naar de plek waar het geluid vandaan komt. De karekiet gaat onverstoorbaar door met zingen. Hij blijft jammer genoeg vooral onder in het riet. Eén keer komt hij naar boven en kan ik hem (door de kijker) mooi zien zitten. Omdat er veel andere rietstengels voor zitten, wordt een foto lastig. Na drie kwartier taai ik af. Ik check nog wat plekjes op Steenuilen, maar die zijn in deze tijd van het jaar niet makkelijk. Ik krijg nog wel de kans om een volop zingende Bosrietzanger te fotograferen.

Op dezelfde plek zie ik bovendien eindelijk mijn eerste Grauwe Vliegenvanger van het jaar en ook een Zomertortel. Als ik naar huis rijd, bedenk ik dat dit pas mijn derde waarneming van Grote Karekiet in Zeeland was. In mei 2007 zag en hoorde ik twee Grote Karekieten: eentje op 16/05 bij kasteel Westhove, Oostkapelle en op 26 mei één in de Wanteskuup, Colijnsplaat. Gisteren ontdekte Sander Lilipaly twee Dougalls Sterns in de Flauwers Inlaag op Schouwen-Duiveland. Omdat ik deze soort vorig jaar bij Stellendam nog liet lopen (of liever vliegen), en omdat ik vandaag vrij ben, besluit ik deze keer wel de gok te wagen. Mijn plan is om 's middags met hoog water te gaan, maar dan zie ik rond 10.00u dat Marcel Klootwijk hem vanmorgen al gezien heeft. Ik besluit niet langer af te wachten en zet koers naar de Prunje. Om kwart voor elf sluit ik me aan bij een Belg, die het eiland met Grote Sterns af staat te speuren. Een kwartiertje en vijf scans later zie ik de Dougalls Stern opeens op een steen staan, net achter het eiland tussen wat Grote Sterns. Nadat ik enkele andere vogelaars op de stern gewezen heb, kan ik in het daaropvolgende uur kenmerken goed zien: rode pootjes, erg lichte totaalindruk (mantelkleur als Grote Sterns), postuur als iets kleinere Visdief, langgerekt en sierlijk ogend, roze zweem op borst en zelfs een beetje in het gezicht, tot ver in de nek doorlopende zwart kopkap, fijne zwarte snavel (lijkt iets meer naar beneden gebogen dan bij Visdief). Ook opvallend is de donkere buitenste handpen, die zelfs in zit zichtbaar is. Ik zit op de dijk nog een tijdje blij te zijn met deze nieuwe soort (nummer 368 in NL). Er vliegen in de inlaag ook nog enkele Dwergsterns en twee Zwartkopmeeuwen rond. Als ik terug rijd, kom ik nog een fotogenieke Grutto tegen. Als ik uitgefotografeerd ben, ga ik dik tevreden naar huis.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten