vrijdag 25 juni 2010

Horen is scoren!

Al een tijdje had ik het plan om weer eens Nachtzwaluwen te gaan 'doen' bij Hoogerheide. Toen er gisterenavond laat een Kleinst Waterhoen werd ontdekt bij Dussen (Noord-Brabant), besloot ik dat het vanavond maar moest gebeuren. Om 21.30u pik ik in Goes Pieter op en even na tien uur stappen we op de bewuste plek uit de auto. Hoewel we de plek waar ik andere jaren ben geweest niet kunnen vinden, komen we wel verschillende Nachtzwaluwen tegen. We horen zeker vier verschillende exemplaren zingen en hebben het geluk dat sommige vogels zich ook mooi laten zien. Eén vogel zie ik op een kale tak landen, waarna ik hem op enige afstand kort in zit kan bekijken. Daarna geeft het beestje voor ons een fraaie vliegshow weg, compleet met bidden en tijdens het vliegen het opgewonden 'wiet' roepje. Als het al wat donkerder wordt vliegen er minutenlang twee vogels vlak boven onze hoofden. Spectaculair hoor! We horen daar ook een roepende Zwarte Mees. Na een uurtje is het zo donker geworden dat we besluiten door te rijden naar het Kleinst Waterhoen. Als we daar even na middernacht aankomen, treffen we Alwin Borhem, die de vogel al één keer heeft gehoord. Er zijn veel afleidene bijgeluiden van Grutto's, Kieviten, Scholekster, Meerkoeten en Grauwe Ganzen, maar ook een voortdurend draaiende tractor. Het duurt nog ruim een half uur voordat het Kleinst Waterhoen één keer luid zijn roep laat horen. Weer een kwartier later gaat de vogel wat frequenter roepen. We horen in twintig minuten tijd zes of zeven keer de bekende droge ratel. Na roepende Kleinst Waterhoentjes bij Alkmaar in 2002 en bij Alblasserdam in 2003 zag ik vorig jaar het paartje bij de Groene Jonker, Zevenhoven. Dit is dus mijn vijfde in Nederland. Voordat ik thuis weg ging, had ik nog snel een plek opgeschreven waar de ontdekkers van het waterhoen (Albert de Jong en Peter Verhelst) een Kwartel hadden gehoord. We rijden om 01.45u nog even door naar deze plek, in de polders achter Hank. Op de aangegeven locatie horen we meteen een Kwartel roepen, even later gevolgd door nog twee andere vogels. Allemaal op één plek! Samen met de soorten die we al op zak hadden, kunnen we niet anders dan concluderen dat we goed gescoord hebben. Want voor vogelaars geldt: horen is scoren!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten