maandag 23 augustus 2010

Geen Koereiger, wel jagers...

Vandaag rijd ik zowel 's middags als 's avonds wat door de polders rond Middelburg, in de hoop de Koereiger te treffen die vanmorgen door Henk Huige weer langs de Oude Veerseweg werd gezien. Hij zag hem hier drie dagen geleden ook al, maar toen was hij de volgende dag weer onvindbaar. Vandaag kan ik hem ook niet vinden. in het Oude Veerseweggebied zie ik wel een Tapuit en een witte fopeend met een oranje snavel, maar die vergissing heeft Henk vast niet gemaakt... Als ik langs de Hoogelandseweg bij de Domburgse watergang stop, zie ik net als gisteren weer heel wat steltlopers, waaronder nu ook drie fraaie Krombekstrandlopers! Vorig jaar had ik er hier ook eentje in augustus. Verder tel ik 2 Bonte Strandlopers, 12 Oeverlopers, 7 Groenpootruiters, 2 Witgatjes, een Kleine Plevier, 3 Bontbekplevieren en 5 Watersnippen. Opeens vliegt alles weg en ik zie al snel waarom. Drie mannen in camouflagepakken die ik nog ken van toen ik zeven was stappen vrolijk door het water en planten wat stokken in de bodem met daarop fladderende lokeenden van kunststof. Nadat ze ook nog eens een stuk of twintig zwemmende nepeenden in de watergang hebben gedropt, constateer ik dat de steltlopers niet meer terugkomen en rijd ik teleurgesteld verder. Telefonisch contact met een politieagent die ik ken leert dat vaanf 15 augustus de eendenjacht weer legaal is. Leuk hoor... Heb je eindelijk weer eens wat steltlopers in de buurt, gaan zulke sukkels het weer verpesten. Ik onderdruk de neiging om terug te rijden en de eenden stuk voor stuk te verzuipen. Mokkend ga ik door het Zandvoortweggebied op huis aan. Daar ontmoet ik een heel wat elegante jager. Het tamme vrouwtje Torenvalk van gisteren zit op een paaltje een net geslagen Spreeuw uit te hollen. Ik maak toch maar weer wat foto's van deze dame...

Geen opmerkingen:

Een reactie posten