zaterdag 21 augustus 2010

Terug op Walcheren!

Nadat ik gisterenavond thuis ben gekomen van een lekkere vakantie in het Lauwersmeergebied ga ik vanmorgen toch maar vroeg op. Ik wil in elk geval een poging wagen om de Grauwe Klauwier te vinden die gisterenavond nog in de omgeving van de manege van Westkapelle werd gezien. Iets voor zeven uur struin ik wat rond de plek waar de vogel voor het laatst is gezien. Ik tel minstens zes Roodborsttapuiten en stuit ook op een stiekem skulkende Spinkhaanzanger. Deze laat zich ook even leuk vrij zien, zodat ik een plaatje kan maken.

Van de Grauwe Klauwier echter geen spoor... Iets wat tegenwoordig bijna net zo schaars is als een Grauwe Klauwier is het groepje van zeven rondvliegende Zomertortels, leuk! Mijn aandacht wordt verder nog getrokken door twee overvliegende Boompiepers, een jagende Boomvalk, een Tapuit en een mooie groep Goudplevieren (300). Ik besluit mijn zoektocht naar de Grauwe Klauwieren op te geven en andere leuke soorten te gaan zoeken op het opslagterrein. Dat levert niet veel meer dan twee Tapuiten, een Gekraagde Roodstaart en vier overvliegende Zomertortels op. Een snelle inspectie van het Vroon leert dat de overvloedige regen boven Zeeland van de afgelopen het waterpeil flink heeft laten stijgen. Dat is mooi, want het was wel erg droog aan het worden. Ik zie hier nog twee Bosruiters en een Kleine Strandloper en probeer elke vergelijking met het Lauwersmeergebied weg te drukken... In de hagen langs de B-wegen tel ik nog eens drie Zomertortels. Op de terugweg naar huis zie ik dat de afgegraven plas langs de Groeneweg tussen Aagtekerke en Grijpskerke grotendeels droog is 'gesluisd'. Dat levert wel mooie slikjes op, waar heel wat steltlopers foerageren: 10 Groenpootruiters, 2 Bosruiters, 5 Witgatjes, 14 Oeverlopers, 3 Bontbekplevieren, 3 Bonte Strandlopers en 8 Watersnippen. Voordat ik op vakantie ging, werden hier drie Zwarte Ooievaars aan de grond gezien. Echt een plekje om in de gaten te houden dus! In de Domburgse watergang langs de Hoogelandseweg zie ik nog een Groenpootruiter en 9 Oeverlopers. Toch ook wel lekker om weer 'thuis' op Walcheren te zijn...

Geen opmerkingen:

Een reactie posten