zondag 22 augustus 2010

NVO's checken...

Vanmiddag vind ik een uurtje om twee NVO's te bekijken. NVO staat voor Natuur Vriendelijke Oever. Op Walcheren worden steeds meer gedeeltes van watergangen omgevormd tot een NVO. Dat biedt steltlopers wat foerageergelegenheid. Eerst speur ik op drie plaatsen in de omgeving van Hoogelande de Domburgse watergang af. Ik tel in totaal 7 Groenpootruiters, een Bosruiter, twee Witgatjes, 15 Oeverlopers, 5 Watersnippen, een Kemphaan en een Bonte Strandloper. Vervolgens rijd ik nog even naar de Groeneweg (tussen Grijps- en Aagtekerke). Daar noteer ik 9 Groenpootruiters, twee Bosruiters, 7 Witgatjes, 7 Oeverlopers, een Watersnip, drie Bontbekplevieren en drie Bonte Strandlopers. Tijdens een ritje door het Zandvoortweggebied constateer ik dat het hele gebied nog altijd veel te droog is. Op alle plaatsen waar normaal gesproken plassen staan is het inmiddels helemaal dichtgegroeid. Jammer! Ik maak daar wel weer eens een plaatje van het tamme (hier standaard aanwezige) vrouwtje Torenvalk en zie ook nog een fraai Paapje en een overvliegende Boomvalk.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten