woensdag 25 augustus 2010

Zeerukken!

Omdat het eind augustus is en de wind in de westhoek zit mogen we weer! Zeerukken! Nou ja, eigenlijk valt het wel mee vanmorgen. Oké, de wind komt uit het westen, maar het mag wel wat harder... Vanmorgen windkracht 4. Ik zit met Thomas vanaf 6.45u twee uurtjes in 't Kiekuus. Van serieuze zeetrek is geen sprake, maar de drie Kleine Jagers die we zien zijn er niet minder mooi om. De Jan-van-gent die langs vliegt, is aan zijn kleed te zien pas enkele maanden geleden uit het ei gekropen. Verder trekken er enkele tientallen Visdieven langs, evenals een stuk of 10 Zwarte Zee-eenden en drie Kuifeenden. Een rondje in de omgeving levert een adulte Geelpootmeeuw in de voormalige IJsbaan op, en in het Vroon tel ik 15 Kemphanen, 5 Bosruiters en een Bonte Strandloper.

Net als ik daar weg wil gaan, vliegt er een Kleine Zilverreiger over die over het Kiekuus de zee op gaat. Ik check op weg naar huis weer wat 'plekjes met potentie'. Langs de Hollandseweg bij Meliskerke zie ik twee Tapuiten en in de natuurontwikkeling langs de Groeneweg zitten weer heel wat steltjes: 4 Groenpootruiters, een Bosruiter, 6 Witgatjes, 9 Oeverlopers, 5 Watersnippen, 6 Bonte Strandlopers, 3 Bontbekplevieren en een Kleine Plevier. Wat een plekje zeg... Ook de Domburgse watergang blijft de moeite waard, met vandaag een Kleine Zilverreiger, 12 Groenpootruiters, 9 Watersnippen, 9 Oeverlopers en een Witgat. Langs de Ossenbergweg bij Grijpskerke tel ik 7 Paapjes en een Tapuit. Terugrijdend naar huis realiseer ik me dat ik vroeger niet eens stopte bij die watergangen, maar nu blijf ik ze 'doen', dagelijks als het moet!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten