zondag 29 augustus 2010

En weer een Grauwe Franjepoot!

Vanmiddag rijd ik even naar het Vroon. Vanmorgen werd daar door Kris de Rouck een Grauwe Franjepoot ontdekt. Het is even zoeken langs de K. de Vosweg, maar ik vind het beestje redelijk voorin de grote plas. De Grauwe Franjepoot probeert blijkbaar wat beschutting te zoeken tegen de harde wind (6-7 Bft), want hij foerageert helemaal aan de rand in een soort uitlopertje. Af en toe vliegt hij een stukje. In het donkere weer en het ruige water steken de kleuren van de franjepoot fraai af: zo op het oog gitzwarte bovendelen met de bekende goudgele tramrails op de rug. Het gaat maar door met die Grauwe Franjepoten: inmiddels mijn 56e in Nederland, maar ook al weer m'n 17e dit jaar en mijn 6e op Walcheren! Wat die waarnemingen op Walcheren betreft: vijf van de zes vogels zag ik in de aangelegde natuurgebieden het Zandvoortweggebied (twee) en het Vroon (drie). Mijn eerste voor Walcheren vloog op 15 augustus 2002 langs de Nolledijk. Ik zie hier ook nog een Tapuit wegvliegen. In de natuurontwikkeling langs de Groeneweg vandaag ook geen bijzonderheden: 8 Groenpootruiters, 4 Oeverlopers, 2 Bonte Strandlopers en een Bontbekplevier.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten