woensdag 1 september 2010

Pap met krenten!

Vanmorgen ga ik weer met Ies op pad om lekker te struinen op Westkapelle. We beginnen bij het opslagterrein. Daar zien we al snel een Tapuit die roerloos op een balk zit te wachten tot de zon opkomt. Als het even later zo ver is, probeer ik in het eerste licht een plaatje te maken. Het beestje schuift onder wat balken door, maar kiest een zitplaats waar nog wat gouden zonnestralen op vallen. Toch wel een mooie sfeer zo...

Ik hoor onbewust al zeker twee keer een plevier roepen, maar filter dat blijkbaar achteloos weg. Ies is alerter: 'He, wat hoor je nou roepen? Dat is toch een Morinelplevier!' We horen de roep nog enkele keren en dan zien we de Morinelplevier ook vliegen. Helaas vliegt 'ie vrij hoog en is hij op dat moment al recht boven ons, dus we zien niet meer aan het kleed dan dat het zeker geen volwassen vogel is. Bij controle blijkt de roep inderdaad die van een Morinelplevier te zijn, een leuke waarneming hoor! Terwijl ik een rondje over het terrein loop, zoekt Ies een luw plekje bij de binnenduinrand op. Als ik daar even later ook aan kom, zien we heel wat verschillende zangertjes. Opeens valt mijn oog op een bewegende verdikking van een stukje stam. Kijker erop, en jawel: een Draaihals! Ik zie duidelijk de donkere rugstreep en als het beestje zijn kopje draait ook de markante koptekening. Nog voordat ik goed en wel aan Ies heb uitgelegd waar ik de vogel precies zie, schiet hij naar achteren de struiken in. Terwijl Ies probeert de vogel terug te vinden stuur ik naar andere Walcherse vogelaars een sms-je: 'nu Draaihals opslagterrein WK'. Binnen 10 minuten hebben we gezelschap van Rob Sponselee en Roger Joos. Gelukkig vindt Ies na een kwartiertje de Draaihals terug in een struik op nog geen 20 meter voor ons. Het beestje beweegt nauwelijks, maar zit goed verscholen. Ik maak snel een plaatje 'for the record'.

In het daaropvolgende halfuur zien we de vogel nog enkele malen, maar steeds kort. Dit is duidelijk een 'lastige' vogel! We zien verder op het opslagterrein een Boomkruiper, 3 Bonte Vliegenvangers, 8 Gekraagde Roodstaarten, 20 Heggenmussen en verder wat Zwartkoppen, Braamsluipers, Grasmussen en Tuinfluiters. Er vliegen hier ook nog 4 Boompiepers over. Omdat het zo lekker gaat besluiten we ook het puinpad uitgebreid te doen. Daar wemelt het letterlijk van de sylvia-zangers. We zien zeker 40 Zwartkoppen, 20 Braamsluipers, 20 Tuinfluiters, 5 Grasmussen, maar ook weer 6 Gekraagde Roodstaarten, een Bosrietzanger, een langsknallende Havik en een bijzonder fraaie juveniele Wespendief. Die laatste vliegt eerst laag over ons heen richting het opslagterreintje (laat opgemerkt) en een paar minuten later (op tijd gemeld door Ies) weer laag over ons heen in zuidelijke richting. Ik laat de kans om een leuke foto van een Wespendief op Walcheren te maken uiteraard niet liggen!

We checken daarna wat weitjes en haagjes bij de manege en in het Vroon. Dat levert geen bijzonderheden meer op, maar wel nog eens 3 Gekraagde Roodstaarten, 2 Roodborsttapuiten, 4 Paapjes, 2 Tapuiten, 8 Zomertortels en een stuk of 15 overtrekkende Boompiepers. In het Vroon vinden we bovendien de 1e-kj Grauwe Franjepoot die hier al een paar dagen aanwezig is. Toch jammer dat dit beestje steeds zo'n beetje middenin het gebied zit, altijd op afstand. Verder noteren we hier nog een Bosruiter, 3 Kemphanen, een Kleine Strandloper, 4 Bonte Strandlopers en een overvliegende Slechtvalk. Een heerlijke vogelochtend zo!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten