dinsdag 28 september 2010

Weer Bladkoningen!

Vandaag lekker heel de dag buiten, maar niet voor de vogels. Tijdens een Outdoordag met 70 derdeklassers aan het Goese Meer zie ik wel een Kleine Zilverreiger en mijn eerste (langsvliegende) IJsvogel van het najaar. 's Middags ben ik op tijd klaar en rijd ik naar de begraafplaats van Westkapelle. Eergisteren zag ik daar al een Bladkoning, maar er werden vanmorgen weer drie exemplaren gezien! Als ik het kerkhof op loop, zie ik Thomas al staan, die net vijf IJsgorzen ziet overvliegen. Te laat, jammer! Twee minuten later zien we wel samen fraai een Bladkoninkje in de buitenhaag foerageren. Ik besluit bij het zien van dit fraaie beestje hier vanmiddag maar mijn tijd te besteden, in de hoop een betere foto te maken dan de vorige keer. Het gaat vrij moeizaam vanmiddag: ik vind de Bladkoning op een gegeven moment, soms op roep, krijg hem dan soms mooi, maar soms ook lastig in de kijker en kan maar geen bevredigende foto maken. Ik vermaak me wel prima, want als ik op zeker moment een Bladkoninkje recht voor me in de smiezen heb, begint er naast me een ander exemplaar hard en langdurig te roepen! Behalve deze prachtige soort zie ik ook nog een Tuinfluiter, enkele Zwartkoppen en Tjiftjaffen en twee Bonte Vliegenvangers. Uiteindelijk krijg ik toch nog 'loon naar werken'. Als één van de Blako's even in een struik met wat minder blad foerageert, kan ik enkele foto's maken, waarvan er welgeteld één scherp genoeg is. En nu maar hopen dat het niet alweer over is met die Bladkoningen als ik wat meer tijd heb!


1 opmerking:

  1. Dat laatste hoop ik met je mee! Hopen dat ik zaterdag wat tijd heb... Vandaag was bij de Outdoordag bij het Goese meer mijn eerste koperwiek van het jaar.

    BeantwoordenVerwijderen