zondag 26 september 2010

Bladkoning!

Vanmorgen werden er op Westkapelle verschillende leuke soorten gezien. Zo zong er af en toe een Cetti's Zanger langs het ruiterpad dat door het Vroonbos loopt (eerste ooit op WK) en werd langs datzelfde pad ook een (volwassen!) Kleine Vliegenvanger gezien. Daarnaast zaten er op het zuidelijk deel van de begraafplaats plotseling drie Bladkoninkjes! Als ik vanmiddag even naar buiten wil, kies ik voor de zondagse rust van de begraafplaats van Westkapelle. Een uur lang is er geen spoor te bekennen van zelfs maar één Bladkoning. Ik zie wel twee heel actieve Bonte Vliegenvangers en een veel stiekemer mannetje Gekraagde Roodstaart. Omdat de vogels vanmorgen toch steeds op dit deel werden gezien, houd ik vol en iets voor 16.00u zie ik plotseling een Phylloscopus-zanger aan komen vliegen en in een struikje naast mij landen. Met het blote oog zie ik al de opvallende lange wenkbrouw en weet ik dat het 'bingo' is: Bladkoning! Het beestje blijft druk (maar helaas slecht zichtbaar) midden in de struik foerageren, maar komt na twee minuten toch even naar buiten kijken. Ik maak dan snel vijf foto's, maar vanwege een te trage sluitertijd is er slechts één plaatje enigszins toonbaar.


Als de vogel weer 'naar binnen' duikt, laat hij een zacht 'wiet' horen. Daarna is de vogel weer net zo plotseling verdwenen als hij opgedoken was. Blij met deze eerste Bladkoning van het jaar rijd ik weer naar huis.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten