donderdag 2 september 2010

Zoeken loont: weer een Draaihals!

Omdat Ies weer naar Schiedam is, vanmorgen solo vogelen op Westkapelle. Nou ja solo... Van zeven tot half negen ben ik met Jaco Walhout en Rob Sponselee op het opslagterrein. Daar zitten beduidend minder vogels dan de afgelopen twee dagen. Ook de Draaihals die gisteren in de loop van de dag nog door heel wat anderen is gezien kunnen we niet meer vinden. Wel tel ik nog 6 Gekraagde Roodstaarten, 4 Tapuiten en een Grauwe Vliegenvanger. Leuk is de langdurig rondvliegende en luid roepende Bosruiter. Verder vliegen er nog een Bontbekplevier en 5 Boompiepers over. Een dik uur heen en weer drentelen over het puinpad levert een Goudvink en veel meer zangvogels op. Vergeleken met de voorgaande dagen wat minder, maar nog spannend zat: naast de Heggenmussen, Roodborsten en Winterkoningen zie ik ook 35 Zwartkoppen, 4 Grasmussen, 12 Braamsluipers, 10 Tuinfluiters en een Gekraagde Roodstaart. Hier vliegen bovendien weer wat zangers over: 12 Heggenmussen (drie groepjes) en 8 Boompiepers. Omdat ik nog maar een uurtje de tijd heb, besluit ik nog wat weitjes ten zuiden van het Vroon te doen. Dat levert al gauw weer twee Gekraagde Roodstaarten op, maar ook 4 Tapuiten, een Paapje en weer 7 overvliegende Boompiepers. Op een ruige 'rommelakker' zie ik weer een paar Tapuiten en ik pak het scoopje er maar eens bij. De eerste Tapuit die ik in beeld denk te krijgen is net uit beeld gehipt, maar op zijn plek zit wel een Draaihals! Het beestje zit wat verwaand rond te kijken en verdwijnt snel weer in wat rommel. Even later zie ik hem weer naast een Tapuit scharrelen. Omdat er heel wat vogelaars aan het 'bosjes kloppen' zijn, pak ik mijn telefoon uit de auto en bel wat mensen. Daarna lijkt de Draaihals verrassend genoeg spoorloos verdwenen. We struinen met vijf man heel de akker af, en zien wel de 6 Tapuiten opvliegen, maar geen Draaihals meer... Jammer! Een overvliegende Slechtvalk is een schrale troost. Even later zie ik bij de Hogeweg nog 2 Groenpootruiters, 2 Kemphanen en een langsvliegende Bonte en Krombekstrandloper. Vanaf de Slaakweg blijkt de Grauwe Franjepoot die nog steeds aanwezig is beter zichtbaar. Hier foerageren ook een Kleine Strandloper en 3 Bonte Strandlopers. Net voordat ik thuis ben spiek ik nog even in de Domburgse watergang langs de Hogelandseweg. Daar wijzen Rob en Jaco me 5 prachtige juveniele Krombekstrandlopers en een adulte Kleine Strandloper aan. Een lekker ochtendje weer!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten