zondag 12 september 2010

En dat is vijf!

Vanmorgen zagen onder andere Jaco Walhout en Rob Sponselee weer een Draaihals op het opslagterreintje van Westkapelle. Vanmiddag heb ik wel zin om even naar uurtje naar buiten te gaan en dus waag ik ook een poging. Rond half drie zoek ik rustig het terreintje af. Toch nog onverwacht zie ik plotseling de Draaihals al vrij dichtbij op een hoopje stenen scharrelen. Hij laat zich mooi zien, maar ik gun mezelf weinig tijd om hem uitgebreid te bestuderen. Want als 'ie dan een keertje min of meer 'vrij' zit, probeer ik uiteraard eerst een plaatje te schieten.

Dat lukt maar matig, want hij schrikt net zo van mij als ik van hem. Hij vliegt naar een dicht duindoornstruweel en ik besluit rsutig af te wachten. In de andere struiken zitten twee Gekraagde Roodstaarten en even later zit de Draaihals plotseling weer bovenin een struik. Ik wacht nog steeds af en dat resulteert erin dat de vogel weer terug vliegt naar z'n blijkbaar favoriete hoopje stenen. Daar laat hij zich weer tot op een meter of tien benaderen en kan ik toch wat betere foto's maken.

Een minuutje later hipt hij via de achterkant van de hoop mijn beeld uit. Zeker een kwartier blijf ik wachten, maar hij lijkt toch stiekem te zijn verdwenen. Als ik dichterbij kom, vliegt de Draaihals toch opeens vlak voor mijn voeten weer op van de grond en duikt een dijkje over. Daar kan ik hem zo snel niet meer vinden. Ik besluit het er verder bij te laten en rijd tevreden weer terug naar huis.

1 opmerking: