donderdag 16 september 2010

Pijlen langs Westkapelle!

Omdat ik gewoon moest werken en 's avonds mijn verjaardag vierde was het een beetje langs me heen gegaan, maar gisteren was een dag met veel pijlstormvogels langs Westkapelle. De telling staat hier. Hoewel de wind volgens de voorspellingen vandaag al minder zou zijn (WNW4 tegen W5-6 gisteren), maak ik vanmorgen toch dankbaar gebruik van mijn vrije donderdagochtend. Het gebeurt regelmatig dat er de 'day-after' ook nog wat leuke soorten langstrekken. Als ik even voor zeven uur bij 't Kiekuus aankom tref ik Thomas en we constateren tevreden dat de wind toch nog zeker 5 Bft is. Niet veel later schuiven onder meer Mark Hoekstein, Theo Muusse, Rinse van der Vliet en Garry Bakker aan. De eerste Grauwe Pijlstormvogels vliegen al snel langs en de frequentie neemt snel toe. Het ene na het andere groepje (van vaak 3-4 ex) 'grauwe pijlen' vliegt langs en er passeren er ook verschillende Noordse Pijlstormvogels. Ik probeer enthousiast één van de 'noordse pijlen' te filmen, maar dat valt nog niet mee... Als ik om 11.15u weg moet staat mijn persoonlijke teller op 98 (!) Grauwe en 11 Noordse Pijlstormvogels. Daarnaast noteerde ik 6 Grote Jagers, 3 Middelste Jagers, 5 Kleine Jagers, 1 Kleinste Jager, 1 Zeekoet, ongeveer 200 Jan-van-genten, een Slechtvalk, een Goudplevier, een Krombekstrandloper en een Kleine Strandloper. Uiteindelijk zouden er later vandaag ook nog andere leuke soorten langsvliegen en liggen ook de dagtotalen nog aanzienlijk hoger dan wat ik heb gezien, maar ik ben erg blij dat ik een lekker graantje kon meepikken! De enige keer dat ik meer Grauwe Pijlstormvogels op één dag zag was op 1 oktober 2008. Toen zag ik er in een middagje 120! Die dag staat nog altijd in de boeken als de recorddag voor deze soort op Westkapelle met in totaal 313 langstrekkende exemplaren! 's Middags uit school neem ik even een kijkje bij Kats, waar Mark Hoekstein gisteren een Visarend zag. Die kan ik helaas niet vinden, maar ik tel er wel 5 Kleine Zilverreigers en zie ook een opvallend meeuwtje. Eerst denk ik dat het een 2e-wk Zwartkopmeeuw is (egale vuilwitte bovenvleugels met drie kleine zwarte puntjes op de handpentoppen), maar buik, kop, snavel en poten lijken toch weer die van een Kokmeeuw. Een hybride Kok- x Zwartkopmeeuw lijkt me de meest logische optie. Ik heb nooit eerder een dergelijke vogel gezien.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten