zaterdag 18 september 2010

Hopen op een staartje...

De afgelopen drie dagen was er goede zeetrek langs de Nederlandse kust. Donderdagochtend kon ik op Westkapelle een graantje meepikken. Toen vlogen er aan het eind van de dag ook enkele Vale Stormvogeltjes en een Vorkstaartmeeuw langs en gisteren hadden ze met beduidend minder wind toch nog 16 'vaaltjes' en 2 Vorkstaartmeeuwen! Vanmorgen zit ik om 7 uur in 't Kiekuus, in de hoop dat deze goede dagen nog een staartje krijgen. Er zijn meer mensen met dezelfde hoop, maar we zitten met meer dan tien man naar een grotendeels lege zee te staren. We noteren 19 naar zuidwest vliegende jagers. Negen daarvan zijn overtuigende Kleine Jagers, maar ze vliegen allemaal op grote afstand langs. De andere jagers lijken overigens ook Kleine Jagers. Ook passeren er een Noordse Stormvogel en enkele Jan-van-genten. Na dik anderhalf uur geloof ik het verder wel en rijd ik naar de Hogeweg, waar de Grauwe Franjepoot nog steeds aanwezig blijkt te zijn. Ik maak van de gelegenheid gebruik om deze voor Walcheren toch bijzondere soort op video vast te leggen. Klik hier voor een minuutje Grauwe Franjepoot op Walcheren. Een Tjiftjaf die in een haag langs de weg foerageert, komt bijna de auto binnen. Ik besluit mijn vogelochtend met een bezoekje aan het opslagterrein. Daar vliegen verrassend genoeg al roepend twee Zwarte Mezen wat heen en weer. Verder trekken er een Boomvalk, een Grote Gele Kwikstaart en twee Sijzen over en in de bosjes zitten twee Grasmussen, een Braamsluiper, enkele Zwartkoppen en ook een Vuurgoudhaantje. Tsss... niet eens een Draaihals...

Geen opmerkingen:

Een reactie posten