donderdag 23 september 2010

September is altijd leuk!

Vanmorgen heb ik vrij. Gisteren werden er op Walcheren onder meer overtrekkende Duinpieper, Grote Pieper, Ortolanen en IJsgorzen werden gezien. Omdat de windvoorspellingen er voor vandaag ok goed uit zagen (Z3), besluit ik naar het opslagterrein van Westkapelle te gaan. Helaas had ik niet het hele weerbericht gelezen, want er komt al snel een regenfrontje opzetten. Voordat het gaat spetteren heb ik al wel wat leuke soorten gezien. Mijn eerste IJsgors van 2010 roept zo vaak en duidelijk dat ik hem niet kan missen. Verder zie ik drie Grote Gele Kwikstaarten, acht Boompiepers, twee groepjes invallende en weer verder trekkende Zwarte Mezen, twee Kepen, vier Sijzen, een Boomleeuwerik (luid roepend heen en weer) en een mooie groep van 13 Blauwe Reigers. Een Boomkruiper die aan komt vliegen ploft zomaar in het riet neer. Het is nog maar negen uur als ik er de brui aan geef. Na een bakje koffie thuis is het weer een beetje opgeklaard. Ik rijd daarom toch maar niet rechtstreeks naar Goes, maar eerst even naar een polder ten zuiden van Baarland.  Daar zag Mark Hoekstein namelijk gisteren een spannende Kleine Zilverreiger. Die kan ik zo snel niet vinden. Wel zie ik al snel een groepje van 10 juveniele Kleine Strandlopers in een klein plasje foerageren. Door de telescoop laten ze zich geweldig zien. Wat een schitterende beestjes zijn dat toch! Een 'los' strandlopertje wat wegvliegt en een eindje verder weer landt, blijkt een adult winterkleed Temmincks Strandloper te zijn. Het begint al aardig laat te worden voor deze soort! Het is sowieso leuk vogels kijken hier, met in het natuurontwikkelingsgebiedje veel Graspiepers, Kneuen, Gele Kwikstaarten en Boerenzwaluwen.


Aanvankelijk kan ik de Grauwe Franjepoot die Mark hier gisteren zag nergens vinden, maar net als ik richting Goes wil gaan zie ik de Grauwe Franjepoot op flinke afstand aan de rand van de plas staan. Aan de andere kant van de plas kan ik een eindje over een groenstrook lopen en maak ik wat plaatjes. Franjepoten gaan nooit vervelen! Dit is mijn 58e in Nederland en al mijn 19e dit jaar!

1 opmerking: