zaterdag 4 september 2010

Als er één Draaihals over de dam is...

Omdat ik volgende week weer aan het werk mag, neem ik het er nog even van. Vanmorgen struin ik in gezelschap van Pieter en Thomas om een uur of zeven over het puinpad van Westkapelle, op zoek naar allerlei verdwaalde zeldzame soorten. Hoewel er wat minder vogels lijken te zitten dan de afgelopen dagen, is het wel heerlijk spannend vogelen. We zien onder meer minstens 8 Gekraagde Roodstaarten, een Grauwe en een Bonte Vliegenvanger, een Tapuit, een stuk of 15 Tuinfluiters, een Goudvink en een Kleine Karekiet. Overtrekkend noteren we 3 Grote Gele Kwikstaarten, 2 Boomvalken, een Bruine Kiekendief en een mooie groep van 70 Lepelaars, even later gevolgd door een groepje van vijf. Die eerste groep is volgens mij mijn grootste groep Lepelaars ooit over Walcheren. Jaco Walhout is op het opslagterrein aan het vogelen en hij laat telefonisch weten dat hij overtrekkend al 3 Grote Zilverreigers, Slechtvalk, Smelleken en Ortolaan heeft... We zoeken stevig door en het is uiteindelijk Pieter die in wat struiken bij de camping aan het einde van het puinpad een Draaihals ontdekt. Als Thomas en ik naast hem staan, is er van de vogel geen spoor meer te bekennen. Nadat we de camping opgelopen zijn en een minuut of tien gezocht hebben, komt het toch goed. De Draaihals laat zich een paar keer mooi zien, druk omhoog klauterend in wat kale struiken. We zien hem echter steeds maar een paar seconden, zodat fotograferen er niet echt in zit. We zijn blij met deze bonus en ervaren het toch een beetje als 'loon naar werken'. Als we in stevige pas terug lopen naar de auto ziet Thomas halverwege het puinpad met het blote oog opeens nog een Draaihals zitten. Net als hij dit tegen ons zegt, vliegt de vogel op en verdwijnt in de bossages bovenin de binnenduinrand. Een minuutje later komt de Draaihals weer tevoorschijn en laat hij zich door de telescoop fraai zien (bes etend)! De telefonisch gewaarschuwde Jaco kon onze eerste Draaihals niet vinden, maar kan nu wel bij de tweede aanschuiven. Als Pieter naar huis gaat, besluit ik met Thomas op het opslagterrein te zoeken naar een derde Draaihals, die hier eerder vanochtend door een andere vogelaar werd gezien. Die vinden we niet, maar we stuiten wel op een Gekraagde Roodstaart en een fraaie Tapuit, die wel even wil poseren voor een leuke foto.

Jaco belt vanaf 't Kiekuus een overvliegende Visarend door, die Thomas na flink zoeken op grote afstand op weet te pikken. Het blijft bij deze, wat magere waarneming. Ik heb nog een klein uurtje als Thomas het 'kerkhof gaat doen' (typisch vogelaarstaaltje toch). Via de Noordweg (Boomvalk, twee Paapjes en vijf Tapuiten) rijd ik naar de akker wat ik van de week een Draaihals zag. Als ik daar wat rond loop te struinen, hoor ik opeens een stuk of tien keer luid en duidelijk een Morinelplevier roepen. Even lijkt het alsof de vogel ergens aan de grond zit, maar de laatste paar keer dat ik de vogel hoor roepen, klinkt het toch wat zachter (verder weg). Ik zoek voor de zekerheid toch nog even verder, maar ik kan geen Morinelplevier aan de grond vinden. Wel leuk hoor, ook al weer de tweede deze week! Even later zie ik langs de Slaakweg en de Hogeweg weer mooie groepjes Zomertortels. Ik schat het op zeker 30 exemplaren! Mijn afsluitende stop langs de Hogeweg levert nog een leuke soort op. De juveniele Grauwe Franjepoot die al langer in het Vroon aanwezig is, zwemt dicht tegen de kant langs de Hogeweg. Ik bel voor de laatste keer Jaco en even later kunnen we samen (plat op de buik) wat plaatjes maken van dit fraaie beestje. Jammer genoeg gunt hij ons niet meer dan een minuutje, dan zwemt hij weer verder de plas op. Alles bij elkaar toch weer en heerlijke ochtend!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten