dinsdag 23 februari 2010

Fraters en Roerdomp

Nadat mijn eerste vakantiedag gisteren helemaal verregende, is het vanmorgen in elk geval droog. Omdat morgen een rondje Zeeuws-Vlaanderen met Johannes op het programma staat, besluit ik om nog maar eens de Fraters op de Oesterdam te gaan proberen. Als ik daar aankom, staat er al een auto met een paar mensen. Ze hebben blijkbaar de Fraters in beeld, die 50 meter verderop wat rondscharrelen. Als deze mensen vertrokken zijn, krijg ik de 16 Fraters verschillende keren dichterbij in de kijker en voor de lens.

Prettige bijkomstigheid van het fotograferen is dat ik deze fraaie beestjes intussen ook geweldig mooi kan bekijken. Erg leuk is ook dat ze voortdurend zachtjes roepen. De Fraters vliegen regelmatig op als er fietsers of auto's passeren en sluiten zich soms aan bij vier Strandleeuweriken en vijf Sneeuwgorzen. Ik zie ook weer de Sneeuwgors uit Suffolk die al bijna vier maanden aanwezig is. Na een dik uur vind ik het wel mooi geweest en rijd ik naar de ruïne bij het Hoogerwaardschor. Daar zie ik twee Grote Zilverreigers en een vrouwtje Blauwe Kiekendief, maar de Klapekster laat zich (net als bij mijn vorige poging, twee weken geleden) niet vinden. Ik zoek vervolgens een half uurtje in de omgeving van het Schor van Waarde naar een Rode Wouw die hier al wekenlang onregelmatig wordt gezien, maar zonder resultaat. Als ik even later bij Middelburg de snelweg verlaat, herinner ik me dat in het rietveldje daar de afgelopen dagen twee keer een Roerdomp is gezien. Bijna op datzelfde moment zie ik de Roerdomp staan, op minder dan 50 meter voor me en vlak langs de weg. De motor van mijn auto besluit spontaan te gaan koken, dus kan ik niet anders dan de auto even stil te zetten op de vluchtstrook naast de Roerdomp. Hij kijkt me wat verbaasd aan en trek zijn nek langzaam in. Ik kan nog net een paar foto's maken, voordat de vogel opvliegt en in de rietveldje verderop landt. Wat een mazzel!


1 opmerking:

  1. Dit zijn de mooiste foto's (die roerdomp). Niet alleen de vogel, haarscherp in beeld, maar ook iets waaruit de sfeer blijkt, het verhaal. Ik hoor het je denken: "blijf nog even zitten".
    Het wordt afgezaagd, maar ook nu: prachtig!

    Gr. Peter Ganzeboom

    BeantwoordenVerwijderen