donderdag 22 juli 2010

Een gebiedsprimeur met veel Kemphanen...

Vanavond rijd ik 'binnendoor' van Gouda naar huis. Mijn eerste 'target' is de enige echte Strijensas-, Alberts-, Pieters- en Leendertspolder, kortweg de APL-polder bij Strijensas. In dit stukje natuurontwikkeling werden de afgelopen jaren onder meer al Steltkluut, Gestreepte Strandloper en Witwangsterns gezien. Bovendien is het één van de plekken in ZW-Nederland, waar in deze tijd van het jaar mooie aantallen Kemphanen aanwezig zijn. Op de bewuste plek aangekomen, vind ik inderdaad mooie groepjes Kemphanen. Ik tel er in totaal 167! Om met de woorden van Rob Sponselee te spreken: dit is overduidelijk een plek met potentie... Ik zie naast de Kemphanen nog welgeteld één Bonte Strandloper, twee Witgatjes, 10 Oeverlopers, 2 Kleine Zilverreigers en 28 Lepelaars. Ook is er een mooie aarden wand werkelijk geperforeerd door Oeverzwaluwen, die nu volop rondvliegen. Ik rijd snel verder naar de Venjagersplaten, waar ik op een eerste Reuzenstern of Visarend hoop. Ik kom tot de schokkende ontdekking dat hut 'de Visarend' definitief is verwijderd (misschien al maanden)... Het pad er naartoe wordt zo te zien nauwelijks meer gebruikt. Vanuit de nieuwe kijkhut (2 km westelijker) tel ik een slordige 110 Lepelaars, 5 Casarca's en 35 Oeverlopers. Een bliksembezoek aan de Wanteskuup levert niet meer op dan enkele Zwarte Ruiters en Kemphanen en drie roepende Baardmannetjes. Toch rijd ik liever zo 150 km dan over 'die Autobahn'.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten