maandag 19 juli 2010

Woudaapjes en Krooneenden!

Op weg naar een paar dagen klussen bij een zus in Gouda stop ik even bij een mooi plekje met wat riet. In een tijdsbestek van minder dan een uur zie ik zeker zes keer een Woudaapje langsvliegen. Het gaat hierbij om minstens drie verschillende vogels: twee juveniele Woudaapjes en één adult mannetje. Helaas heb ik tegenlicht en zit een redelijke foto er niet in. Leuk, want mijn laatste waarneming van deze soort was alweer een jaar geleden! Na een lange dag tegeltjes plakken heb ik 's avonds nog wel even tijd om bij de Reeuwijkse Plassen op zoek te gaan naar Krooneenden. Die heb ik namelijk dit jaar nog niet. Na wat zoeken vind ik op flinke afstand een vrouwtje Krooneend met drie volgroeide jongen. Veel meer dan de karakteristieke koptekening en opvallende snavelvorm is er niet aan te zien. Leuk is ook het groepje van vijf Zwarte Sterns wat even boven de Surfplas foerageert en (rond 21.30u) een mooie groep van 20 langsvliegende Oeverlopers. Missie geslaagd dus!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten