maandag 5 juli 2010

Het najaar is begonnen!

Vanmorgen gebruik ik de eerste paar uurtjes van de dag om op Westkapelle en Noord-Beveland vogels te kijken. Het levert geen spektakel op, maar dat kan in deze tijd van het jaar natuurlijk wel opeens veranderen. In het Vroon zie ik aan steltlopers een Zilverplevier, een geringde Kluut, twee Oeverlopers, twee Witgatjes, een Bosruiter, 19 Kemphanen (najaar!), 10 Kleine Plevieren en 20 Bontbekplevieren. Ik hoop ook op de Geoorde Fuut met jongen die Jos Tramper hier gisteren meldde, maar ik vind slechts één volwassen vogel, zonder jongen. Als ik over de zeedijk rijd, komt er een leuk groepje van vier Zwartkopmeeuwen langsvliegen. Eén van de vogels is zelfs een jong van dit jaar, mooi op tijd dus!

Ik rijd door naar de Keihoogte en de Wanteskuup op Noord-Beveland, twee plaatsen die ook best het bekijken waard zijn. Ik noteer daar naast de gebruikelijke soorten ook 11 Kemphanen en 18 Zwarte Ruiters. In de Wanteskuup scharrelen bovendien minstens vijf jonge Baardmannetjes rond. Mooie beestjes!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten