maandag 26 juli 2010

Steltlopers kijken is spannend!

De eerste uurtjes van deze dag ben ik lekker buiten. Eerst 'doe' ik het Vroon bij Westkapelle. Daar blijkt de Grauwe Franjepoot nog altijd present, al voor de vierde dag! Dit fraaie beestje foerageert nu op relatief korte afstand van de Hogeweg en laat zich door de telescoop prima zien. Verder zie ik 2 Kleine Strandlopers, 4 Bonte Strandlopers, 9 Kemphanen, 13 Watersnippen, 3 Bosruiters, 4 Witgatjes, 12 Oeverlopers, 25 Bontbekplevieren en 9 Kleine Plevieren. Geweldig vogels kijken zo, helemaal met in het achterhoofd de wetenschap dat er elk moment een Gestreepte Strandloper of nog iets leukers je beeld binnen kan lopen. Verder zie ik uiteraard de nodige Dwergsterns en de traditionele (ontsnapte?) Casarca. Via de zeedijk (niets bijzonders) verlaat ik Westkapelle, om de inlagen op Noord-Beveland te gaan doen. Daar is vooral de Wanteskuup de moeite waard, met onder meer een Temmincks Strandloper, een Kleine Strandloper, een Bosruiter, een Waterral, een Kleine Zilverreiger, 18 Lepelaars en zeker 15 juveniele Baardmannetjes. Die laatsten foerageren voortdurend op slikrandjes en zijn blijkbaar resultaat van mooi broedsucces hier. Verder zie ik in alle inlagen samen 31 Kemphanen, 47 Zwarte Ruiters, 6 Witgatjes, 18 Oeverlopers, 2 Bonte Strandlopers en 2 Krombekstrandlopers (in de Gravenhoek). Ook leuk zijn de acht Geoorde Futen in de Gravenhoek (4 ad, 4 juv) en een groepje van 3 Boomvalken langs de Emelissedijk. Al met al een heerlijke ochtend zo!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten