zaterdag 27 november 2010

IJsgorzen!

Vandaag maak ik een tamelijk onnodige fout. Ik heb alle tijd van de wereld, maar heb besloten gewoon wat in de buurt te gaan vogels kijken. Als ik rond 8.15u de gordijnen open trek, sneeuwt het volop. Ik zie het niet echt zitten om in m'n auto te gaan zitten kleumen, dus ga ik maar eens rustig wat klusjes doen. Voordat ik het weet hebben we op het gemakje koffie op en is het al over half elf. Ik bel Thomas, die op Westkapelle is. Hij vertelt dat het mooi wit is buiten en hij heeft al een paar leukere soortjes gezien. Ik besluit dan toch ook maar naar buiten te gaan en dwaal eerst wat rond in de polders ten noorden en westen van Middelburg. Langs de Ossenbergweg zag Jaco gisteren een IJsgors in een groep Veldleeuweriken. Ik vind de groep Veldleeuweriken vlotjes en zie zelfs twee IJsgorzen. Eén van de vogels vliegt ook even rond en roept daarbij! Er vliegt ook een onvolwassen Slechtvalk over de besneeuwde akkers. Verder zie ik weinig bijzonders. Ik zet tegen 12.00u koers naar Westkapelle, waar bij het Zuiderhoofd eerst even de Grote Zee-eend wordt 'opgehaald' die Thomas ook al gezien had. Een rondje over de dijk levert niets bijzonders op. In de vele weggetjes in hen rond het Vroon zie ik verschillende groepen Veldleeuweriken. Langs de Hogeweg foerageert ook een Boomleeuwerik op een akker. Op grote afstand zie ik ter hoogte van de Schoneweg nog een flinke groep zangvogels vliegen. Bij de kruising met de Moensweg vind ik deze groep terug. Tot mijn grote verrassing blijkt veruit het grootste deel van de groep uit IJsgorzen te bestaan! Ik minimaal 70 IJsgorzen. Even later schuift Thomas ook aan. We zien hoe de vogels bijna op een Kneu-achtige manier soms langdurig rondvliegen en af en toe kort gaan zitten. Uiteindelijk krijg ik ze op een akker langs de Moensweg pas echt goed ik de telescoop. De Veldleeuweriken zitten dan apart en ik tel nu niet minder dan 90 IJsgorzen! Wat een aantal en dat op Walcheren! Dit zou weleens de grootste groep ooit op ons eiland kunnen zijn... Thomas vertrekt richting Oranjezon om de twee Kleine Bonte Spechten te gaan zoeken, die hier zes dagen geleden gezien werden. Ik rijd binnendoor terug richting Middelburg. In het Zandvoortweggebied tel ik in een groep Kolganzen nog 22 Kleine Rietganzen en bij Grijpskerke vliegt opeens een Houtsnip over de auto. Hoewel ik bijzonder content ben met mijn waarnemingen van een paar uurtjes, bekruipt me toch een licht jaloers gevoel als Thomas een SMS stuurt dat 'ie de Kleine Bonte Specht gevodnen heeft. Thuis gekomen blijkt dat hij ze zelfs allebei gevonden heeft en ook hele leuke plaatjes heeft kunnen maken!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten