zaterdag 13 november 2010

Local birding!

Een voorspelde WZW5 blijkt vanmorgen op de zeedijk een ZW4 te zijn. Dan weet je het wel... Met Pieter houd ik het over zee kijken bij de Westkaap een uurtje vol. En toegegeven, de aantallen langstrekkende vogels vallen me nog niet eens tegen. We zien onder meer vier Jan-van-genten, ruim 300 Drieteenmeeuwen, 40 Dwergmeeuwen, 9 Roodkeelduikers, 15 Futen en drie Roodhalsfuten langsvliegen.


Om half tien rijden we de zeedijk af en komen we al snel twee Sneeuwgorzen tegen. Leuk, want het zijn weer andere vogels dan de twee die ik hier eind oktober zag.



Pim wijst ons nog op een adulte Geelpootmeeuw in een gemengde groep meeuwen. We gaan vervolgens wat zoeken in het Vroon. In een relatief klein groepje meeuwen staan nog zomaar drie adulte Geelpootmeeuwen. Een late Tjiftjaf in de haagjes langs de Hogeweg trekt ook nog even onze aandacht. In het Vroon zien we verder heel wat Kieviten, Goudplevieren en eenden, maar op de altijd dubieuze Casarca na geen opvallende soorten. Als ik Pieter bij zijn auto heb afgezet, ga ik nog maar eens een rondje meeuwen doen. Ik zie een fraaie Pontische Meeuw, die zich ook nog even op de foto laat zetten. In dezelfde groep staan ook een adulte en een 2e-kj Geelpootmeeuw en een Grote Mantelmeeuw met een blauwe kleurring.




Deze blijkt in de zomer van 2007 in het zuidwesten van Noorwegen te zijn geringd. Hij is sindsdien elk najaar aanwezig op de zeedijk van Westkapelle, maar waar hij 's zomers uithangt is niet bekend. Ik besluit deze relaxte vogelochtend met een halfuurtje struinen op de voormalige camping, waar ik onlangs de Bonte Tapuit ontdekte. Daar kom ik niet verder dan wat Merels, Zanglijsters en Heggenmussen. Desondanks rijd ik even later best tevreden huiswaarts. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten