vrijdag 5 november 2010

Woestijntapuit in de Delta!

Gisterenavond verschenen er vanuit het niets foto's op internet van een fraaie Woestijntapuit, 's morgens gefotografeerd in de buitenhaven van Stellendam. De fotograaf raakte de vogel kwijt en kon hem zo snel niet terug vinden. Vanmorgen werd er uiteraard gezocht en gelukkig bleek de vogel nog steeds aanwezig te zijn. Ik ben toevallig wat eerder dan anders klaar op school en na mijn laatste les en voor de verjaardagsvisite (Naomi werd 3) heb ik net genoeg tijd om van Goes via Stellendam naar Middelburg te rijden... Eenmaal op de bewuste pier aangekomen, blijkt de Woestijntapuit in elk geval netjes op mij gewacht te hebben. Enkele andere aanwezige vogelaars kunnen me de vogel zo aanwijzen. Een prachtig 1e-kj mannetje! Het beestje foerageert enkele minuten aan de 'zeezijde' van de pier, maar komt niet serieus binnen schotsafstand. Als hij aan de havenkant van de pier is gaan zitten, heb ik één keer het geluk dat de Woestijntapuit naar me toe komt vliegen en vlakbij de auto landt. Hoewel het behoorlijk somber weer is en de achtergrond ook niet bepaald meewerkt, kan ik een aantal toonbare plaatjes maken.



De vogel foerageert bijna continue op de grond, maar soms gaat hij ook in wat lage begroeiing zitten. Wat een beauty weer! Na de zelf ontdekte Bonte Tapuit van 25 oktober is dit m'n tweede zeldzame tapuit in anderhalve week tijd! Het is bovendien alweer m'n vierde Woestijntapuit in Nederland, na (ook) 1e-kj mannetjes in Noord-Holland in november 2005 en november 2008 en een vrouwtje in december 2008. Ik vind het een geweldige soort!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten