dinsdag 16 november 2010

Toch een Parelduiker!

Gisteren zag telde ik op de terugweg van school naar huis 80 Geoorde Futen en 3 Kuifduikers aan de binnenzijde van de Veersedam. Vandaag besluit ik de anderhalf uur die ik nog heb voordat het donker wordt op Neeltje Jans te vogelen. Als ik daar net een Grote Stern en een Dwergmeeuw heb gezien, belt Thomas op. Hij heeft zojuist met Pieter een IJsduiker ontdekt op het Veerse Meer bij de Campveersche Toren. Ik wil deze vogel uiteraard graag nog even meepikken, dus ik vertrek snel van Neeltje Jans. De jongens hebben de vogel nog in de telescoop als ik aan kom. De duiker zwemt op flinke afstand en het licht is niet al te best meer. Als ik een poosje naar de vogel gekeken heb, vraag ik me hardop af waarom het geen Parelduiker is. De vogel oogt niet erg groot, de snavel lijkt niet zo fors en ik meen twee keer een witte flankvlek te zien. Thomas en Pieter hebben de vogel voordat ik er was beter gezien en vinden dat vooral het steile voorhoofd meer op IJsduiker duidt. Ik laat me overtuigen. We zien verder nog een vijf Geoorde Futen, een Kleine Zilverreiger, een overvliegende Slechtvalk en boven de Haringvreter drie Blauwe Kiekendieven. De volgende dag vinden Jaco Walhout en nog een andere vogelaar de duiker veel dichterbij terug en blijkt (ook op foto's) dat het toch een Parelduiker is! Een lesje kritisch vogels kijken dus...

Geen opmerkingen:

Een reactie posten