zaterdag 6 november 2010

Scoren op WK!

Vanmorgen twijfel ik lang wat ik zal gaan doen. Ik kan de gok wagen om weer naar Stellendam te rijden, omdat ik nu meer tijd heb en vermoedelijk betere foto's van de Woestijntapuit kan maken dan gisteren. Op de terugweg zou ik dan bijvoorbeeld in de omgeving van Ouddorp kunnen gaan vogelen en ook de Brouwersdam, de Prunje en Neeltje Jans zijn natuurlijk goede plekken. Ik bel even met broer Pieter, die  weet te melden dat er een prettige NW5 voorspeld is. Hij is met Thomas al onderweg naar Westkapelle. Als ik dan ook nog bedenk dat de Woestijntapuit gewoon weer weg kan zijn, is de keuze snel gemaakt: ik ga naar Westkapelle! We installeren ons even voor acht uur bij de Westkaap, waar we met NW-wind beter uit de wind zitten dan in 't Kiekuus. Al snel zien we dat het leuk vliegt, met regelmatig groepjes Drieteen- en Dwergmeeuwen en wat Jan-van-genten. Krentjes zijn een Roodhalsfuut, een Smelleken en een paar Middelste Jagers. Een rondje meeuwen doen met Ies Meulmeester levert een in Noorwegen geringde Grote Mantelmeeuw (1e-kj) en twee Geelpootmeeuwen op (adult en 1e-kj). We worden door Thomas telefonisch gewaarschuwd dat er twee Rosse Franjepoten langsvliegen. Gelukkig belt hij ruim op tijd en we kunnen de franjepootjes probleemloos oppikken. Ze vliegen op 300 meter afstand fraai naar ZW. Leuk hoor! Omdat Thomas ook meldde dat er weer wat jagers vlogen, besluiten we weer te gaan 'zeerukken'. Dat blijkt een prima keuze, want het gaat steeds beter vliegen. De 'pap' bestaat uit tientallen Jan-van-genten, een stuk of tien groepen Rotganzen, nog steeds een gestage stroom Drieteen- en Dwergmeeuwen, 30 Zeekoeten en meer dan 200 Alk/Zeekoeten. De krenten worden gevormd door enkele Roodkeelduikers, twee Vaal Stormvogeltjes, enkele Grote Jagers, ruim 30 Middelste Jagers, twee Kleine Jagers, een Zwartkopmeeuw, een Grote Stern en 15 Alken. De absolute hoogtepunten komen echter pas rond het middaguur. Om 11.58u ontdekt Ies al ruim voordat de vogel 'naast' ons vliegt een adulte Zwarte Rotgans in een groep Rotganzen. Deze vogel springt er echt uit met z'n witte flankvlek en de brede witte halsring. We beseffen dat het een hele 'harde' is voor onze telpost en zijn er bijzonder blij mee. Het wordt nog veel gekker als diezelfde Ies om 12.29u op vrijwel dezelfde manier en afstand een Roodhalsgans oppikt, weer in een groep Rotganzen. Ook deze vogel is niet te missen. Thomas en ik maken wat plaatjes, waarop te zien is dat het een 1e-kj vogel is. Wat een feest!




Onze dag kan natuurlijk niet meer stuk, zeker niet als er in het uur daarna nog een Kuifaalscholver, weer enkele Middelste Jagers en ook nog mijn derde Rosse Franjepoot van de dag langsvliegt! 's Avonds raadpleeg ik internet en de enige echte Walhout&Twisk. Ik kom tot de conclusie dat dit voor Walcheren pas de vierde waarneming is van Zwarte Rotgans en de zesde van Roodhalsgans. Het is voor beide soorten bovendien pas de tweede waarneming op Westkapelle en de eerste langsvliegende... De bijgevoegde recordshots zijn allemaal door Thomas Luiten gemaakt, die in dit soort situaties altijd net even wat alerter fotografeert dan ik. Dank voor het gebruiken Thomas!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten