zondag 17 oktober 2010

Breaking news: Grote Geelpootruiter!

Als ik vanmiddag om 14.50u op het punt sta om een rondje in de polder te gaan doen, krijg ik een sms-je van Sander: nu 25 Buiz tuin... Ik loop meteen de tuin in en zie al snel een mooie bel van 22 Buizerds hangen. Omdat er een stevige NO-wind staat en het prachtig weer is, blijf ik nog drie kwartier omhoog kijken. Dit levert nog eens 18 Buizerds op, waaronder groepjes van vijf en zes. Om 15.30u weer een sms, nu van Mark Hoekstein: Ggpruiter langs sgravenhoek richting wanteskuup! Een uurtje later nogmaals een sms: Grote Geelpoot zeker, Wanteskuup bij het vogelkotje. Ik besluit er meteen maar heen te rijden. Een klein half uur later kan ik aanschuiven. De Grote Geelpootruiter foerageert buitendijks op het slik, op ongeveer 150 meter afstand. Hij laat zich prima zien: bouw als Groenpootruiter, maar met nog langere diepgele poten en een rechte snavel (niet opgewipt als Groenpoot). Verder is de karteltekening op de dekveren mooi zichtbaar en kunnen we zien dat de rugveren al voor een groot deel geruid zijn naar 1e wk. Op de zijborst heeft de vogel vrijgrove streping en op de borst zelf een wat fijner patroon. Verder is de witte wenkbrouwstreep vooral voor het oog goed zichtbaar. Als de vogel een stuk vliegt, kan ik bovendien de grote vierkante witte stuit zien, geen witte sigaar op de rug en wel wat streping op het staarteinde. Wat een geweldige ontdekking weer van Mark, die hiermee zijn unieke rijtje zelf ontdekte ruitersoorten op Noord-Beveland weer wat langer maakt. Hij heeft hier naast de Grote Geelpootruiter inmiddels ook al Kleine Geelpootruiter, Terekruiter en (nieuw voor Nederland) Amerikaanse Bosruiter ontdekt! Voor mij is het mijn vierde nieuwe soort van dit jaar, na de Citroenkwikstaart bij Westkapelle, de Dougalls Stern in de Flaauwersinlaag en de Grijze Strandloper in het Vroon. Leuk detail is dat ik exact twee jaar geleden (17 oktober 2008) bij Westkapelle een Kleine Geelpootruiter zag.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten