zondag 10 oktober 2010

Zeearend op Walcheren!

Het is deze zondag werkelijk stralend weer, met een strak blauwe lucht en een stevig windje uit het oosten. Als ik in de tuin zit, merk ik al snel dat de roofvogels vermoedelijk te hoog vliegen voor het menselijk oog. Ik hoor wel een late Boompieper twee keer roepen en ook gaat er even een Grote Lijster in de bomen achter mijn tuin zitten roepen. Rond 12.00u zie ik een mooi thermiekbelletje met zes Buizerds en plotseling cirkelt er in dit groepje ook een vrouwtje Blauwe Kiekendief mee. Pas de tweede waarneming van deze soort vanuit mijn tuin! Zie hier voor een recordshot. Een kwartier later krijg ik een SMS met het bericht dat er een Zeearend van Schouwen-Duiveland richting Walcheren komt. Omdat het zondag is en er eerst gewoon gesocialized en gegeten moet worden, maak ik me niet al te druk. Een half uur later weer een SMS: de Zeearend vliegt inmiddels boven Biggekerke, 5 km bij mijn huis vandaan... Als ik rond 14.00u een rondje in de polder ga doen, hoor ik van Pim dat de vogel nog altijd op Walcheren rondhangt. Terwijl hij dat meedeelt, zie ik de Zeearend plotseling aan komen vliegen, net ten zuiden van Koudekerke. Ik draai om, zet mijn auto een paar honderd meter verder in de berm en wacht de vogel op. De Zeearend vliegt werkelijk recht over me heen en ik kan een aantal leuke foto's maken. Achteraf zie ik dat ik beter andere instellingen had kunnen kiezen, maar dat mag de pret niet drukken.



De vogel flapt richting Ter Hooge en dan weer terug tot Koudekerke. Boven de Meinerswerg gaat hij een minuut of tien cirkelend en krijgt dan vanuit het niets gezelschap van zes Buizerds. Daarna glijdt hij langzaam af in noordelijke richting om tenslotte ten westen van Hoogelande in een weiland met  twaalf paarden (!) te gaan zitten. Daar blijft de vogel bijna een uur aanwezig. Als ik hem vanaf een bult grond door de telescoop bekijk, vliegt er luid roepend een IJsgors langs. Even later bekijk ik de Zeearend vanaf de Hogelandseweg, als er plotseling een Rode Wouw achter de vogel langs vliegt. Ik rijd snel naar de Breeweg en daarna naar de Kriekeweg, waar de Rode Wouw mooi over de auto komt vliegen. Weer leuke plaatjes!


Even later tref ik Mario en Tobi bij de Zeearend en daar zien we ook nog twee jagende Blauwe Kiekendieven en vijf overvliegende Lepelaars. Om half vier is de arend de aanzwellende groep Zwarte Kraaien (25) beu en vliegt hij op. Ik volg hem weer, en zie hoe hij over Ter Hooge en de Nieuwe Vlissingseweg in richting van Ritthem verdwijnt. Genieten hoor!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten