zaterdag 2 oktober 2010

Geslaagde tweede Westkappelsche Dag!

Vorig jaar werd mijn plan om Westkappelsche Dag te organiseren mijn veel enthousiasme begroet. Er deden uiteindelijk een stuk of twintig mensen mee. Uiteindelijk werd 10 oktober 2009 een gezellige vogeldag, maar we wisten geen echt bijzondere soorten te vinden. Erik en Tobi vonden toen de leukste soort van de dag in de vorm van een Buidelmees in de Oostkreek. Helaas wist ik deze vogel toen nog te missen ook... Ik had eigenlijk gehoopt dat er dit jaar nog meer mensen mee zouden doen. Jammer genoeg zegden steeds meer mensen af, maar we besloten toch de tweede Westkappelsche Dag door te laten gaan. Naast Johannes en ik zijn Thomas, Ies, Gerard, Erik, Sander, Peter Meininger, Peter Roelse, Marc Goedbloed, Izak Weststrate en Lennart Verheuvel de hele dag of een gedeelte daarvan van de partij. Ik begin met Johannes op het puinpad. We zijn nauwelijks een kwartier bezig, als Johannes alarm slaat: hij heeft een Sperwergrasmus gevonden! Een halve minuut later heb ik de Sperwergrasmus ook in de kijker. Het beestje foerageert op oogte langzaam omhoog in een vrij hoge struik. Hij laat zich een minuut of vijf van dichtbij zien, maar zit wel bijna voortdurend gedeeltelijk achter takjes. Omdat ik nog nooit een Sperwergrasmus uitgebreid heb kunnen bekijken, blijf ik een poosje bij de vogel. Dat blijkt een goede keuze, want na een kwartier gaat de vogel een kwartier lang hoger in de binnenduinrand foerageren. Daarbij laat hij zich werkelijk fantastisch zien! De forse grijze snavel (lijkt nauwelijks tweekleurig), het forse formaat en de opvallend grijze indruk, de 'geschubde' onderstaart, kortom alles is prima te zien. Ik ben er erg blij mee, want het is in inmiddels 15 jaar vogels kijken pas mijn derde Sperwergrasmus in Nederland en de eerste die ik echt goed kan bekijken! Opgetogen vervolgen we onze speurtocht over het puinpad en we zien al snel wat andere leuke soorten: overvliegend een Smelleken, een Grote Gele Kwikstaart, een IJsgors, drie Zwarte Mezen, de ene na de andere groep Pimpelmezen (in totaal minstens 120 ex in anderhalf uur), 50 Sijzen en ter plaatse onder meer een Bonte Vliegenvanger, zeven Gekraagde Roodstaarten, een Tuinfluiter en een stuk of 20 Zwartkoppen. Omdat we al een goede soort ontdekt hebben, vogelen we heel relaxed verder. Johannes gaat via de tuinen bij de kreek in de richting van de begraafplaats en ik ga rechtstreeks. In het dorp hoor ik een Vuurgoudhaan. Op het kerkhof is de eerste Bladkoning snel gevonden. Deze vogel is wel erg mobiel en net als de afgelopen dagen niet erg vocaal. Daardoor is 'ie vaak lastig terug te vinden. Even later krijgt Johannes hem ook in de kijker en zien we samen ook enkele Grauwe en Bonte Vliegenvangers en een Boomkruiper. We stappen het slootje over en inspecteren ook de haagjes op de camping. Helemaal achterop het terrein zie ik onderin wat kale wilgentenen door de kijker op een meter of zestig afstand opeens een phylloscopus-zanger met duidelijke oog- en vleugelstreepjes. Ik waarschuw snel Johannes: hé daar zit een Bladkoning! We kunnen het beestje maar heel kort bekijken, voordat hij naar achteren uit ons zicht verdwijnt. Tien minuten later vinden we de vogel toch weer terug en kunnen we hem beter bekijken. Leuk hoor, zo vaak ontdek ik geen Bladkoning! Goed gemutst, maar nog lang niet verzadigd vogelen we verder. We struinen een aantal uren aan de noordrand van Westkapelle. We zoeken vooral bosjes af, in de hoop een Kleine Vliegenvanger of een ander leuke soort te vinden. Dat lukt (uiteraard) niet, maar we noteren wel twee Zwarte Roodstaarten, negen Gekraagde Roodstaarten, een Grauwe Vliegenvanger, een Vuurgoudhaantje, zeven Paapjes, tien Tapuiten, een late Grasmus, een Fitis, en overvliegend twee Boomleeuweriken, twee Boompiepers, drie Huiszwaluwen en een Smelleken. Als we ter hoogte van de 'bosjes van Dominicus' aan de binnenkant van de dijk lopen stoten we zomaar twee Grote Piepers op! Deze vogels vliegen verschillende keren luid roepend voor ons uit. We waarschuwen weer snel wat anderen en even later kunnen zij aanschuiven. Leuk hoor, twee bij elkaar! We besluiten nog wat te gaan zoeken ten noorden van de oostkreek. Dat levert nog een Havik, een Bruine Kiekendief, vier Gekraagde Roodstaarten en een Beflijster op. Als het rond half vier begint te regenen maken we de balans op: we zijn dik tevreden met de waarnemingen van vandaag en daar gaan we er eentje op drinken. De tweede Westkappelsche Dag wordt net als vorig jaar afgesloten in het Kasteel van Batavia. Volgend jaar weer! 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten