zaterdag 16 oktober 2010

Grauwe Klauwier en meer op WK!

Na een dag of vijf geen verrekijker vastgehouden te hebben, kan ik er vanmorgen weer even op uit. Gisteren ontdekte de Walcherse dwaalgast Arjan Boele een juveniele Grauwe Klauwier in wat paardenweitjes aan de rand van Westkapelle. Het beestje werd aan het eind van de middag nog gezien en het heeft vannacht regelmatig geregend, dus ik heb wel hoop dat de vogel er nog zit. Even na acht uur rijd ik stapvoets langs de heggen en weitjes aldaar en plotseling zie ik een beestje naar een meidoorn vliegen. Met het blote oog zie ik het al: de Grauwe Klauwier! Het beestje gaat vervolgens een kwartier lang op een meter of 10 van de auto een beetje wakker zitten worden en vangt ook wat slakken. Helaas is het nog niet echt licht, dus ik kan alleen wat bewijsplaatjes maken. Op een zeker moment vliegt de klauwier om de meidoorn heen, maar is dan helemaal spoorloos. Ik besluit even op de zeedijk te gaan kijken. Daar tref ik Niels de Schipper en Arjan Ovaa, die in hun eerste uur alleen een stuk of tien Alk/Zeekoeten hebben zien langsvliegen. Ik kijk een half uurtje mee over zee, maar kom niet verder dan twee Alk/Zeekoeten, een Zeekoet, een Roodkeelduiker en enkele Zwarte Zee-eenden. Omdat het al wat lichter is, ga ik weer even bij de plek van de klauwier kijken, maar aan Thomas z'n sombere gezicht zie ik al dat hij de vogel nog niet teruggevonden heeft. Ik zoek ook nog even, maar ga dan wat een rondje over de zeedijk en door het Vroon doen. In twee kleine groepjes meeuwen kan ik geen Geelpoot- of Pontische Meeuw ontdekken, maar op de dijk ongeveer ter hoogte van de Baaiweg zit wel een jonge Slechtvalk op een prooi. Hij vliegt net als het Smelleken van een tijdje terug verschillende keren kleine stukjes, en houdt het dan voor gezien. In mijn pogingen een foto van de Slechtvalk te maken heb ik nauwelijks aandacht voor mijn eerste Sneeuwgors van dit najaar die langs de auto komt vliegen en ook even gaat zitten.


Omdat Thomas de klauwier weer teruggevonden heeft, ga ik daar nog maar een keer kijken. Samen met Thomas sjouw ik wat achter de Grauwe Klauwier aan en kan nu wat betere foto's maken. Vooral dankzij deze mooie soort toch een leuke ochtend!




Geen opmerkingen:

Een reactie posten