zondag 24 oktober 2010

Pestvogels!

Nadat er de afgelopen twee weken al groepjes Pestvogels op de waddeneilanden werden gezien, duiken ze vandaag op veel plaatsen in het land op. Ook Walcheren wordt niet overgeslagen, met vanmorgen drie vogels in Westkapelle en rond de middag kortstondig een groep van 25 bij Fort Rammekens. Ik besluit vanmiddag de gok te wagen en rijd even naar Westkapelle. Als ik stapvoets door een woonwijk rijd, zie ik vanuit een ooghoek iets wat mij onmiddelijk op de rem doet trappen. Daar zitten zomaar een stuk of twintig Pestvogels in een boompje, op vijftien meter naast de auto! Snel maak ik een plaatje, stap dan uit, maar de vogels vliegen bijna gelijk een boompje verder naar achteren. In de daaropvolgende paar minuten vliegen ze wat heen en weer, zonder echt 'binnen schotsafstand' te komen. Uiteindelijk vind ik een paar straten verderop 15 Pestvogels in een boompje bij mensen in de voortuin. De bewoners vinden het allemaal prachtig en maken ook een plaatje. Het nieuws is snel verspreid en even later sta ik met Floor Arts, Jan Tuin en Peter Roelse deze prachtige vogels te bekijken en te fotograferen.



Jan Tuin zag eerder vanmiddag al een groep van 30 vogels in het dorp. We zijn dan ook niet echt verbaasd als even later een groep van nog eens 17 Pestvogels aan komt vliegen en bij 'onze' groep gaat zitten. We genieten nog zeker een half uur van deze schoonheden, die ook nog een paar keer op een andere plaats gaan zitten. Als ze bovenop een heg wat besjes gaan eten, kan ik een aantal leuke foto's maken. Dik tevreden met deze leuke ontdekking rijd ik naar de oostkreek van Westkapelle, waar eerder vandaag een Parelduiker te zien was. Die kan ik zo snel niet vinden, maar dat mag de pret niet drukken!


Geen opmerkingen:

Een reactie posten