donderdag 28 oktober 2010

Meeuwen en meer op WK en Pestvogels in de straat!

Hoewel ik gisteren de Parelduiker al mooi gezien heb, had ik het idee dat ik er qua foto niet het maximale uit gehaald had. Daarom is dat één van de doelen van vanmorgen. Ik zie net als gisteren de duiker in het voorbij rijden al zwemmen, maar rijd toch door naar de zeedijk. Daar blijken er enkele flinke groepen meeuwen te zitten. Ik rijd van groep naar groep en noteer zomaar vier verschillende adulte Geelpootmeeuwen en twee 2e-kj vogels. Eén van de adulte vogels draagt een ring (wit of metaal), maar nog voordat ik deze heb afgelezen, vliegt hij op om niet meer terug te komen. Daarnaast zie ik ook een kruising Kleine Mantel- x Geelpootmeeuw met een groene kleurring (rechts Y.AHH, links metaal). Deze vogel is op 11 mei 2009 geringd in IJmuiden.


Ook leuk zijn de twee geringde Grote Mantelmeeuwen (uit Duitsland en Noorwegen) en de vier geringde Kleine Mantelmeeuwen. Tijdens het meeuwen kijken hoor en zie ik een groepje van vier IJsgorzen overvliegen en ook een 1e-kj Jan-van-gent en de ene na de andere groep Spreeuwen (ca. 6000 tussen 8.30u en 9.30u). De Sneeuwgorzen foerageren ook vandaag op het schelpenpad naast 't Kiekuus.


Ik maak weer wat plaatjes, maar als er een andere fotograaf naast me komt zitten, rijd ik snel door naar de K. de Vosweg, waar de al langer aanwezige Rosse Franjepoot ook nog aanwezig blijkt te zijn. Daarna steek ik maar eens wat tijd in de Parelduiker die nog steeds op de oostkreek zit. Na wat observeren blijkt dat de Parelduiker zijn gewoonte van de afgelopen dagen niet veranderd heeft. Hij zwemt een tijdje midden op de kreek, om dan stukje bij beetje dichterbij de kant te komen en uiteindelijk even in een hoekje bij een bruggetje te gaan vissen. Daarna heeft hij dan wel maar twee duiken nodig om weer een heel eind op de kreek te komen. Misschien is de vogel extra behoedzaam omdat hij mij aan de rand van de kreek heeft zien zitten. Dit in combinatie met af en toe een flauw zonnetje biedt mij de gelegenheid om een aantal leuke foto's te maken. Toch wel een buitenkans...




 's Middags sta ik met gezonde tegenzin op de ladder voor mijn huis. Dat verandert als ik verschillende groepjes Pestvogels zie rondvliegen. De grootste groep telt 19 vogels. Het wordt nog leuker als er tot twee keer toe een groepje in de enige hoge boom van de Nachtegaalstraat gaat zitten. Ik tel er maximaal zeven. Schilderen kan soms ook leuk zijn. Nou ja, hééééél soms dan...

Geen opmerkingen:

Een reactie posten