donderdag 21 oktober 2010

Jaarsoortjes!

Omdat ik een deel van de ochtend vrij ben, heb ik tijd om nog even tijd om op de zeedijk van Westkapelle te gaan kijken. Gisteren werden er best wat leuke soorten gezien, maar toch werd het geen topdag, ondanks de NW6. De Papegaaiduiker was natuurlijk wel een topsoort! Vanmorgen is de wind wat minder en ook westlijker (W5). Ik houd tussen 8.40u en 9.40u een man of 25 gezelschap bij 't Kiekuus. Meteen bij aankomst wordt me een Grauwe Pijlstormvogel aangewezen, die rustig naar ZW vliegt. Ook vliegt er vrij dichtbij een Grote Jager wat heen en weer. Als ik in noordelijke richting kijk, sta ik vol in de wind en dus besluit ik als enige om in ZW-richting te kijken. Daar zie ik al snel flink wat Alk/Zeekoeten naar NO vliegen. Plotseling knalt er onderin mijn beeld een klein beestje naar rechts. Even later heb ik hem weer te pakken: zwarte bovenzijde, witte onderzijde, bijna kop- en staartloos: een Kleine Alk! Leuk, want het is al bijna drie jaar geelden dat ik er één zag. Mijn teller staat verder na een uurtje op 60 Alk/Zeekoeten, 12 Drieteenmeeuwen, 8 Dwergmeeuwen, twee Jan-van-genten en een jonge Slechtvalk. Ook leuk is de roepende IJsgors, die op het pad naast de post gaat zitten, maar helaas al snel weer in de vegetatie verdwijnt. Even later vliegt hij verder met Veldleeuweriken. Voordat ik door rijd naar school, check ik nog een paar groepjes meeuwen en ik zie zowaar nog twee Geelpootmeeuwen (3e-kj en ad) en een 2e-kj Pontische Meeuw. Ik ben niet zo'n geweldige meeuwenfan, maar die laatste vogel kan ik toch wel waarderen.



Ik besluit 's ochtends al dat ik 's middags na schooltijd via Neeltje Jans naar huis zal rijden. Met die westenwind kan er daar zomaar een Kleine Alk of een andere leuke soort naar binnen zijn gewaaid. Net voordat ik 's middags koers zet richting Neeltje Jans raadpleeg ik op school nog even internet. Gaaf, Diederik kok heeft eerder vanmiddag al en Rosse Franjepoot ontdekt langs de zuidelijke buitenpier! Een klein halfuurtje later ben ik daar ook en de Rosse Franjepoot is dan ook snel gevonden. Het beestje heeft het prima naar zijn zin op de soms flinke golven en als een golf hem echt te machtig is, 'jumpt' hij er gewoon over heen. Een prachtig gezicht! Helaas is het licht niet al te best en blijft het beestje steeds 10-20 meter uit de kant, zodat fotograferen lastig is. Na een uurtje heb ik toch wat toonbaars en zet ik koers naar huis. Vandaag twee jaarsoorten erbij (Kleine Alk en Rosse Franjepoot), geen slechte score!


Geen opmerkingen:

Een reactie posten