vrijdag 29 oktober 2010

Strandtelling met een onverwachte soort!

Nadat ik op drie van de vier vakantiedagen deze week lekker naar buiten ben geweest, moet er vanochtend gewerkt worden. Ons strandhuisje bij Domburg moet worden opgebroken. Terwijl ik daar met wat vrienden aan het zwoegen ben zie ik dat er aardig wat zangvogels overtrekken. De ene na de andere groep Vinken vliegt langs. Ik noteer verder verschillende groepjes Sijzen en hoor ook roepende Barmsijzen, maar kan de groep niet vinden. Leuk is een luid roepende overvliegende IJsgors en even later ook een andere gors, die mij op basis van een aantal keer 'tik' aan Dwerggors doet denken. Ik bel snel Thomas (Westkapelle) en Pim (Nolledijk) op, maar die komen niet verder dan verschillende overvliegende Geelgorzen. Achteraf denk ik dat het geluid inderdaad echt te hard was voor Dwerggors, het zal ook wel een Geelgors zijn geweest. Het onverwachte hoogtepunt van deze strandtelling is echter een donker beestje wat uit zee laag over het strand komt aan vliegen en op de reling van een vast strandhuisje gaat zitten. In vlucht kan ik het beestje al niet thuisbrengen en hij zit nog maar net op de leuning als hij weer opvliegt en in het helm landt. Tijdens dit laatste stukje zie ik dat het om een ralletje gaat met een halflange, wat naar beneden gebogen snavel: een Waterral! Snel loop ik de duinen in, in de hoop de (ongetwijfeld vermoeide) vogel daar aan te treffen. Uit wat takkenbossen hoor ik alleen nog wat wegschieten. De vogel blijft verder spoorloos. Wat een beestje zeg, zomaar recht uit zee! 's Middags tel ik langs de Langevielesingel niet minder dan 43 Pestvogels en als ik 'aan de verkeerde kant van het kanaal' voor de ophaalbrug sta te wachten zie ik ook 10 Pestvogels vanuit de boomkruinen op insecten jagen. Een nieuwe plek! Dat Thomas met aan het eind van de middag belt met de mededeling dat er Pestvogels langs de Buitenruststraat zitten verbaasd me dan ook niets. Dat is één straatje daar vandaan. Als hij vertelt dat hij er maar liefst 85 geteld heeft, gaat het toch weer kriebelen. Ik rijd er om 17.15u ook nog even langs en kom zelf op ongeveer 75 Pestvogels uit. Wat een aantallen! Ze zitten hier net als langs de singel vooral in boomtoppen en komen slechts heel af en toe naar beneden om besjes te eten. Ze plukken wel op vliegenvangerachtige wijze heel wat insecten uit de lucht. Een mooi gezicht!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten