woensdag 27 oktober 2010

WK is altijd leuk...

Nog steeds vakantie, dus nog steeds kostbare ochtenduurtjes om vogels te kijken. Vanmorgen rijd ik om 8.30u langs de oostkreek van Westkapelle. Ik zie vanuit de rijdende auto de Parelduiker dicht langs de kant zwemmen, maar fotograferen heeft geen zin, want daarvoor is het nog veel te donker. Een 'rondje meeuwen' op de zeedijk levert een fraaie 2e-kj Pontische Meeuw en twee Geelpootmeeuwen (3e-kj en ad) op.


Ik kijk met Pim en Sander nog een kleine halfuurtje over zee. Behalve dat er veel meeuwen achter kotters hangen, zien we weinig bijzonders, al zijn de twee Dwergmeeuwen en twee Grote Jagers toch wel het vermelden waard. Een poging om even tussendoor een leuke foto van de Parelduiker te maken mislukt. Ik scoor daar wel een IJsvogeltje en een overvliegende Boomleeuwerik. Weer een rondje meeuwen doen levert naast de meeuwen die ik al eerder zag een nieuwe 1e-kj Pontische Meeuw op.



Bij het Kiekuus foerageren twee altijd fraaie Sneeuwgorzen op de dijk. Ik vergeet bijna dat er in het Vroon langs de K. de Vosweg gisteren een Rosse Franjepoot zat. Als ik daar even ga kijken, blijkt het beestje nog altijd aanwezig te zijn. De Rosse Franjepoot dobbert op ca. 50m van de weg in de grote plas en laat zich door de telescoop leuk zien. Omdat ik om de één of andere reden precies weet hoeveel franjepoten ik in Nederland gezien heb: dit is mijn 33e Rosse. Even later kom ik Jaco Walhout tegen. Hij doet verwoede pogingen nieuwe leuke soorten te vinden, in een poging de Bonte Tapuit die hij gemist heeft te compenseren. Net als ik weer door ben gereden, belt Jaco me op: hij heeft de Klapekster die hier al langer aanwezig is weer gevonden. Even later kunnen we deze schitterende vogel samen mooi bekijken.



Hier vliegen ook een roepende IJsgors en een Waterpieper over. Terwijl Jaco de voormalige camping aan een nadere inspectie onderwerpt, rijd ik weer naar de oostkreek. Deze keer zwemt de Parelduiker wel mooi dichtbij, maar een flinke duik verder is de afstand al weer behoorlijk. Wel een heel mooie vogel, om zo van relatief korte afstand te bekijken.


Als ik bijna thuis ben, belt Marc Goedbloed me op. Hij heeft een groepje Pestvogels ontdekt bij mij in de wijk, een paar honderd meter bij mijn huis vandaan. Uiteraard laat ik ook deze kans niet lopen en even later heb ik er 10 Pestvogels bij. Het sombere weer en het feit dat de vogels bovenin hoge bomen zitten plus het gegeven dat ik moet gaan eten zorgen ervoor dat ik het al snel voor gezien houd. Terwijl ik 's middags in de tuin wat aan het spitten ben, vliegen er bovendien nog twee roepende Pestvogels over. Leuke tuinsoort!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten