maandag 22 maart 2010

Breskens II

Op maandag hoef ik pas om elf uur te beginnen op school. Hoewel de voorspellingen niet 'typisch Breskens' waren, besluit ik vanmorgen toch de gok maar te wagen. Zo vaak kan ik nu ook weer niet... Als ik me om half zeven op de post installeer, constateer ik dat ik mooi op tijd ben. Even later gaat het licht aan en dan kan de trek losbarsten. Met ZZW 4 tel ik van half zeven tot negen uur. De enige soorten die een beetje vliegen zijn Witte Kwikstaart en Kauw. Verder zie ik onder meer twee Zwartkopmeeuwen, de eerste twee Gele Kwikstaarten en een Rouwkwikstaart. Hoogtepuntje is de Europese Kanarie die druk roepend naar west vliegt. De Blauwe Reiger die binnen 'schotsafstand' langsvliegt, gaat natuurlijk op de foto.

Voor de volledige telling, zie hier. Bij gebrek aan menselijk gezelschap probeert één van de twee aanwezige mannetjes Roodborsttapuit er nog een beetje sfeer in te krijgen door veelvuldig zijn zang te laten horen. Ik rijd nog even door naar de Zwartegatsekreek, waar de derde Roodborsttapuit van de ochtend zit te zingen en tot mijn verrassing ook mijn eerste Boerenzwaluw van 2010 langs komt vliegen. Omdat Pieter Dhaluin en Thomas onlangs enorme aantallen Zwartkopmeeuwen op de Hoge Platen hebben gezien, parkeer ik even later ter hoogte van het kleine kijkhutje bij het Voorland van Nummer Een. Als ik de dijk op loop, hoor ik het karakteristieke geluid van de Zwartkopmeeuwen al. Ik tel er op en boven het eilandje voor de kijkhut twintig, waaronder tenminste twee 3e-kj vogels.

Door de telescoop zie ik op de Hoge Platen zeker ook 150 Zwartkopmeeuwen, die veelal paarsgewijs op het strand en in de duintjes staan. Het lijkt nog wat vroeg om te veronderstellen dat zich hier een kolonie aan het vestigen is, want misschien zijn ze binnenkort weer vertrokken... De Slechtvalk die op een duintop zit, ziet de Zwartkopmeeuwen elk geval heel wat dichterbij. Zoals gebruikelijk liggen er ook ongeveer twintig zeehonden op het strand. Mijn laatste stop van de ochtend is in de Braakman-noord, waar ik maar weer eens mijn best doe voor mijn eerste Zomertalingen. Ik kom niet verder dan een vrouwtje Roodborsttapuit. Ondanks de toch wel wat tegenvallende trek op de telpost en lekkere start van de dag!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten