zondag 21 maart 2010

Een oude bekende...

Vanmiddag is het weer heerlijk rustig voorjaarsweer en ik besluit even een kijkje te gaan nemen in het Zandvoortweggebied. In het uurtje dat ik er ben zie ik de gangbare soorten, waarbij opvalt dat er veel meer Grutto's zijn dan de afgelopen dagen. Ik tel ongeveer 80 vogels. Leuk is de IJslandse Grutto, die er toch wel weer duidelijk uit springt. Halverwege het reservaat kom ik een oude bekende tegen: op een paaltje zit een vrouwtje Torenvalk dat hier al zeker vijf jaar woont. Ze is uitzonderlijk tam en omdat ze het minst lelijke paaltje heeft uitgekozen maak ik wat foto's.

Voor het eerst dit jaar zie ik verschillende roofvogels op thermiek. Fraai is het vrouwtje Bruine Kiekendief dat met twee Buizerds minutenlang haar rondjes draait. Omdat er veel wandelaars zijn, rijd ik sneller dan gebruikelijk door naar de weihoek van Hoogelande, waar ik langs de Perduinsweg een schitterende onvolwassen Slechtvalk op een paal zie zitten. Helaas zit deze vogel wat te ver voor een plaatje. Afgaande op het kleed zou het de vogel kunnen zijn die ik afgelopen donderdag langs de Zandvoortweg zag.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten