woensdag 3 maart 2010

Walcherse Steenuil en meer...

Een kleine drie jaar geleden werd bekend dat tussen Arnemuiden en Nieuw en Sint Joosland en paartje Steenuilen een territorium had. Mijn enige waarneming van één van deze vogels was op 1 augustus 2007. Vanmorgen besluit ik, aangemoedigd door een heerlijk voorjaarszonnetje en wat recente waarnemingen ook weer eens een poging te doen om de uil te zien. Ik moet even goed zoeken, maar vind de Steenuil wel, zittend in een nog kale fruitboom. Hij laat zich door de telescoop goed zien, maar de afstand is te groot voor een leuk plaatje. In de omgeving van 's-Heer Arendskerke check ik ook nog even een kast, waar een collega een uil gezien dacht te hebben. Op de bewuste plek aangekomen, zie ik slechts een lege Torenvalkkast. De kans lijkt me reëel dat hij een Torenvalk gezien heeft en geen uil. Boven één van de omliggende akkers foerageert een volwassen Zwartkopmeeuw in zomerkleed.

's Middags pik ik op weg van school naar huis ook nog een adulte Roodhalsgans en een 1e winter Witbuikrotgans mee. Beide vogels zitten in een groep Rotganzen bij Kwistenburg, eerst buitendijks en later op een weiland binnendijks. De Zwarte Rotgans die hier door anderen werd gezien kan ik niet terugvinden. Mogelijk bgaat het hier om de vogels die eerder bij Kats zaten. Bij de Middelplaten vliegt er een vrouwtje Blauwe Kiekendief voor de auto langs. Tussen het werken door toch weer wat leuke soorten vandaag!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten