dinsdag 30 maart 2010

Eindelijk Zomertalingen!

Vanmiddag doe ik weer een rondje 'local patch'. De eerste stop in het Zandvoortweggebied (Stenen Kruisweg) levert meteen de zo gewenste eerste Zomertalingen van 2010 op. Een paartje van deze voor mij favoriete soort staat op de kant te slapen en zwemt even later de plas op. In het reservaat zie ik verder 4 Lepelaars, 63 Slobeenden, toch weer 84 Wintertalingen, 96 Grutto's, een Bonte Strandloper, twee Gele Kwikstaarten en twee mannetjes Rouwkwikstaart. Naast een cirkelend vrouwtje Bruine Kiekendief valt mijn oog bovendien op een fraaie V-formatie van 20 Lepelaars, die strak in noordoostelijke richting overvliegen.

Ik rijd vervolgens ook nog even door naar het Oude Veerseweggebied. Daar zag Marcel Klootwijk gisteren ook een groep kwikstaarten met daartussen verschillende 'rouwkwikken'. Ik vind op dezelfde plek nu tien Witte Kwikstaarten en drie Rouwkwikstaarten. Een groep van tien foeragerende Boerenzwaluwen bewijst dat het voorjaar echt in volle gang is. Ook leuk is het mannetje Slechtvalk dat plotseling op een paaltje in mijn telescoopbeeld komt zitten. Misschien de vogel van de Lange Jan?

Geen opmerkingen:

Een reactie posten