dinsdag 23 maart 2010

Kwikstaarten zijn leuk!

Na een dag lesgeven heb ik vanmiddag twee uur de tijd om thuis te komen. In deze tijd van het jaar is de route over Noord-Beveland wel aantrekkelijk. Ik scan eerst het Bokkegat, waar nog steeds 53 Wintertalingen aanwezig blijken te zijn. Geen enkele steltloper vandaag! In een weitje bij het 'Waterhoefje' zit een vrouwtje Rouwkwikstaart. Een inspectie van de Wanteskuup levert een druk roepende Baardman op, die zich door de telescoop (met baard en al) nog even laat zien ook. Verder hangen daar minstens zeven Bruine Kiekendieven in de lucht. Het is een fraai schouwspel, waarbij ik me niet aan de indruk kan onttrekken dat ze er nog niet helemaal uit zijn. Wie mag nu waar broeden en wie moet er gewoon ophoepelen? Eén en ander gaat gepaard met luid gemiauw. Op een akker ten zuiden van de inlaag foerageren tientallen kwikstaarten. Ik zet de auto ernaast en vermaak me ruim een uur met kijken en fotograferen.

Naast minimaal 40 Witte Kwikstaarten zie ik twee mannetjes Rouwkwikstaart en toch wel onverwacht ook twee Gele Kwikstaarten. Leuk dat ze er weer zijn. Met deze soort erbij is het weer een beetje meer voorjaar!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten