donderdag 18 maart 2010

Eerste Kleine Plevieren!

Vandaag is het prachtig zacht voorjaarsweer. Jammer genoeg heb ik een lange dag op school en uit school rijd ik met een collega mee naar huis. Om half vijf besluit ik toch nog even een rondje in de buurt te gaan doen. In de spuikom van Ritthem tel ik 52 Wintertalingen en in die omgeving staat ook een Witgatje in een stukje nieuwe natuur. In de binnenhaven van Vlissingen zoek ik zonder succes naar een Zwarte Roodstaart. Het bekende schouwspel van duikende Aalscholvers en op vis wachtende Grote Mantelmeeuwen is wel weer leuk om te zien.

In het Zandvoortweggebied tel ik in totaal 88 Wintertalingen, maar ook hier is de Zomertaling de grote afwezige. Het aantal Grutto's (15) houdt ook nog niet echt over. Ik zie hier wel mijn eerste twee Kleine Plevieren van dit jaar. Twee weken geleden werden de eersten in Nederland gezien. In de Domburgse Watergang langs de Hoogelandseweg zie ik even later zelfs nog twee Kleine Plevieren, samen met twee Bontbekplevieren en twee Bonte Strandlopers. Wat verder naar achteren zwemt een onvolwassen Wilde Zwaan. Die zal binnenkort ook wel weer vertrekken. Op een akker foerageert een groepje van tien Witte Kwikstaarten. De telescoop erop en jawel... er loopt een fraai mannetje Rouwkwikstaart tussen. Jammer dat het weer de komende dagen weer minder lijkt te worden...

Geen opmerkingen:

Een reactie posten