dinsdag 6 april 2010

Baltsende Havik enzo ...

De terugreis van school naar huis gaat vanmiddag over Noord-Beveland. Het is weer heerlijk voorjaarsweer, met een graadje of 15 en een strak blauwe lucht. Op wat kale akkers langs de Oostwestweg foerageren drie Zwartkopmeeuwen (twee adulten en een 2e-zomer). Bij het uitkijkpunt aan de oostkant van de Wanteskuup foerageren heel wat 'kwikken'. De vogels laten zich goed bekijken. Ik tel acht Witte Kwikstaarten, 18 Gele Kwikstaarten en een Engelse Gele Kwikstaart, mijn eerste van 2010. Ondanks knetterhard tegenlicht maak ik toch een 'bewijsplaatje'.

Een langsknallende vrouw Sperwer zorgt ervoor dat de hele groep de lucht in gaat en op de Oosterscheldedijk gaat zitten. Vanaf het uitkijkpunt scoor ik verder onder meer nog drie adulte Zwartkopmeeuwen, drie Oeverzwaluwen en een roepend Baardmannetje.

Iets zuidelijker zie ik op afstand dikke paniek onder meeuwen, Kieviten en Kauwen. Met de kijker ontdek ik al snel en flinke en overdreven diep flappende vogel boven de groep. Hopend op een Velduil, pak ik de telescoop. Het blijkt een baltsend vrouwtje Havik te zijn, waarvan dit gedrag inderdaad wel wat herinnert aan Velduil. In het Bokkegat tel ik nog 40 Wintertalingen, twee Kleine Plevieren en vier Witgatjes. Ik besluit het hierbij te laten en ik rijd door naar huis. Bijna thuis stop ik nog even bij de plas langs de Stenen Kruisweg. Hier staat een fraaie Zwarte Ruiter en ook foerageert er een vrouwtje Rouwkwikstaart. Alles bij elkaar is het toch wel weer genieten. Je hoeft geen zeldzaamheden te zien om het naar je zin te hebben...

Geen opmerkingen:

Een reactie posten