zaterdag 24 april 2010

Breskens VI: super saturday!

Vandaag staat er weer eens een dagje Breskens op de planning. Als Thomas, Gerard, Marc en ik ons nog voor zes uur op de telpost installeren, blijkt er al een man of twintig aanwezig te zijn. Een uurtje later is de telpost wel heel druk bevolkt. Er zijn dan zeker honderd mensen. Hoewel ik een ieder zijn plezier en leuke soorten van harte gun, heeft een telling met zoveel mensen toch vooral nadelen. Er wordt dan standaard te veel en te hard gekletst, waardoor het veel lastiger is om soorten op geluid op te pikken (Ortolaan, Roodkeelpieper, Buidelmees, om maar eens wat voorbeelden te noemen). Bovendien worden er op dit soort dagen meestal ook flink wat schaarsere soorten geclaimd, wat dan toch om gewone soorten blijkt te gaan. Vandaag wordt er zeker vier keer een Lachstern gemeld, vliegend boven de Westerschelde. En dan weet je eigenlijk al bijna zeker dat het 'gewoon' Grote Sterns zijn. Ik tel van 6.00u tot 15.00u met O2. De trek komt tegen zeven uur redelijk op gang. Vooral Graspiepers en zwaluwen doen het goed met duizenden respectievelijk honderden vogels per uur. Het duurt een hele tijd voordat de eerste 'krent' genoteerd kan worden. Helaas mis ik deze Buidelmees. De volgende leuke soort is een Hop! Deze wordt ontdekt terwijl hij over de linkerschuur 'terug' (naar west) vliegt. Ik pik hem vrijwel meteen op en kan hem zeker vijftien seconden volgen, tot hij in de omgeving van de Napoleonhoeve in valt. Ik zie alle kenmerken: kleur, snavel, bouw en vlinderachtige zwart-witte vleugels. Het is pas mijn eerste Hop op Breskens en mijn derde in Nederland. Een ander absoluut hoogtepunt is een groepje van vier Reuzensterns. Ze worden per sms al aangekondigd (9.44u) vanaf de Fonteintjes in België en verschijnen om 10.20u in onze telescopen. Ze vliegen als groep net achter de branding en laten zich uitstekend zien. Als ik even na half twee mijn rug recht en de andere kant op kijk, zie ik plotseling twee grote vogels die vanaf de Westerschelde komen afzeilen. Eén blik door de kijker is voldoende: Zwarte Ooievaars!

De twee volwassen vogels kruisen vlak achter ons de dijk en glijden dan af richting Groede, waar ze nog een poosje gaan cirkelen. Pas mijn derde waarneming van deze soort op de telpost en tevens mijn vroegste ooit! Vorig jaar had ik er één op 25 april... Andere soorten die deze dag voor mij een topdag maken zijn Grote Zilverreiger, Purperreiger (drie), Zwarte Wouw, Grauwe Kiekendief (twee) en Dwergmeeuw (honderden, waarvan onder meer een groep van 40 prachtig door het binnenland).

Ook het aantal langstrekkende roofvogels is tamelijk spectaculair. Naast de genoemde vogels zie ik ook een mannetje Blauwe Kiekendief, ongeveer 50 Bruine Kiekendieven, 10 Sperwers, 20 Buizerds, 10 Torenvalken, een Boomvalk en vier Smellekens.

Ik zie lang niet alle langsvliegende roofvogels en nadat wij vertrokken zijn worden er nog de nodige gezien. Het dagtotaal van 224 langstrekkende roofvogels is (zeker in het voorjaar) in Nederland heel bijzonder! En passant wordt vandaag het dagrecord Oeverzwaluw verpulverd (2349, was 1503 op 20 april 2008). Ik zie ook nog mijn eerste Zwarte Sterns, Zomertortels en Paapje van 2010.

De volledige telling is hier te zien. Omdat we vandaag ook nog wat andere dingen te doen hebben, taaien we om drie uur af. En dan merk je pas hoe inspannend zo'n dag is... Vanuit de rijdende auto zien we boven de Baarzandse Kreek nog een stuk of twintig Dwergmeeuwen foergaren. Wat een geweldige soort is dat toch!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten