vrijdag 30 april 2010

Klapper gemist, maar een leuke troostprijs!

Omdat gisteren een bruiloft had en dus laat in mijn bed in rolde, besloot ik vanmorgen eerst maar eens goed uit te slapen. Als ik rond 11 uur aan koffie zit, miezert het buiten. Tegen de middag wordt het toch droog en even voor 1 uur krijg ik een sms van Pim, met de mededeling dat hij zojuist twee Dunbekmeeuwen in het Vroon het ontdekt. Een telefoontje later weet ik dat een overvliegende Bruine Kiekendief de vogels inmiddels heeft laten opvliegen en dat de vogels alweer uit beeld zijn. Ik besluit toch de gok te wagen en rijd naar Westkapelle. Daar aangekomen zie ik heel wat andere Walcherse vogelaars, maar ondanks intensief zoeken kunnen we de Dunbekmeeuwen niet meer vinden. Ik zie wel onder meer 15 Dwergsterns en een Tapuit. Omdat ik met vrouw en kids ook nog even Koninginnedag ga vieren, rijd ik al snel naar terug naar huis. Langs de Hollandseweg bij Meliskerke zie ik nog twee Tapuiten. Als ik 's middags op de Loskade in Middelburg loop, krijg ik weer een sms van Pim: ad zk Morinel oostzijde Herenweg Domburg. Om kwart voor vijf rijd ik met Julia nogmaals richting Westkapelle. Op de bewuste plek aangekomen, zie ik Marcel en Peter al staan. De Morinelplevier wordt mij meteen aangewezen en als Peter weg is gaan Marcel en ik even ons best doen voor een leuke foto. De vogel werkt prima mee en laat zich tot op een meter of zeven benaderen. Plat op de buik genieten we met volle teugen van deze schoonheid.

Morinellen zijn altijd leuk, maar in zomerkleed en zo dichtbij is echt smullen. Een klein uurtje en 400 foto's verder vind ik het mooi geweest en rijd ik naar huis. Ik bedenk onderweg dat de teleurstelling van de gemiste Dunbekmeeuwen alweer weggespoeld is door de schitterende Morinelplevier. Als ik bijna thuis ben (Hogelandseweg) zie ik vrij laag een Ooievaar boven de weg hangen. Ik sla af en kan ook van deze vogel nog plaatje maken. Leuk!

De waarneming van de Dunbekmeeuwen krijgt 's avonds nog een onverwacht vervolg, als er rond 19.30u twee adulte Dunbekmeeuwen op Texel worden ontdekt...

Geen opmerkingen:

Een reactie posten