zaterdag 1 mei 2010

Akkers checken!

Vanmorgen miezert het net als gisterenochtend. Ik vind dat een prima excuus om lekker vanuit de auto akkers te gaan afspeuren in de hoop dat ik nog meer Morinelplevieren kan vinden. Tussen grofweg Middelburg, Koudekerke, Hogelande en Buttinge onderwerp ik vrijwel alle akkers aan een nauwkeurige inspectie. Dit levert in het hele gebied naast een territoriaal paar Bruine Kiekendieven en twee Oeverlopers ook negen Kleine Plevieren en acht Tapuiten op. Tegen negen uur rijd ik door naar Westkapelle, waar ik tegen beter weten in (zie gisteren) vooral alle meeuwen goed af zoek. Ik zie geen Dunbekmeeuwen meer, maar wel onder meer twaalf Kleine Plevieren, vijf Bontbekplevieren, elf Bonte Strandlopers, twaalf Dwergsterns, zeven Tapuiten en minimaal veertien (!) Engelse Kwikstaarten. Ondanks het matige weer (regelmatig regen en flink winderig) is het hier toch altijd de moeite waard, ook dankzij de foeragerende Huis- en Boerenzwaluwen.

Op de terugweg zie ik boven Zoutelande een traag tegen de wind in flappende Ooievaar. Op foto's is duidelijk te zien dat dit dezelfde vogel is als die ik gisteren boven de Hoogelandseweg zag!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten